Dreyers Fond støtter projekter og initiativer, hvis formål er at fremme advokat- og arkitektstandens udvikling og samspil med samfundet. Prioriterede områder er brancheudvikling, videreuddannelse og formidling.

Dreyers Arkitektur Galleri afholder frem til 29. november sin sidste udstilling i 2018. Denne gang har tegnestuen POINT indtaget Trappegalleriet i BLOX hos Dansk Arkitektur Center med en totalinstallation, der bringer gæsterne helt tæt på POINT’s projekter – blandt andet via virtual reality.

”Virtual reality er ét af de redskaber, vi bruger på tegnestuen. Et andet er fysiske modeller, som vi med en 3D-printer i dag kan producere langt hurtigere end tidligere. På vores udstilling i Dreyers Arkitektur Galleri kan gæsterne opleve det hele,” fortæller Michael Droob fra POINT.

 

Grobund for minder

Tegnestuen POINT blev grundlagt i 2013 af arkitekterne Laust Sørensen og Michael Droob, der holder til på Burmeister & Wains gamle skabelonloft på Refshaleøen i København. Deres vision er at skabe arkitektur, der bidrager positivt til samfundet og menneskers livskvalitet.

”Vores ambition er at skabe langtidsholdbare æstetiske løsninger, der vækker positive følelser og skaber grobund for minder. Det, mener vi, kan lade sig gøre ved at forene en pragmatisk tilgang med et elegant arkitektonisk greb, der aktiverer et steds iboende poesi, fremkalder stedet fra sig selv, og gør mennesket bevidst om sin egen sanselige væren, lige dér.”

 

Lys, let og levende

I alt har tre tegnestuer udstillet i Dreyers Arkitektur Galleri i år. LETH & GORI havde bygget et helt hus i BLOX’ Trappegalleri og WE architecture var flyttet ind. POINT er gået anderledes til opgaven, og det giver en ekstra dimension til udstillingstitlen ’Poetisk pragmatik’, ud over at den matcher tegnestuens grundlæggende tilgang til arkitektur.

”Arkitektur er også det muliges kunst, og det var tilrettelæggelsen af udstillingen i Dreyers Arkitektur Galleri også. Trappegalleriet er i sig selv en hård og maskulin konstruktion, og vi ønskede at tilføre rummet noget lyst, let og levende,” siger Michael Droob fra POINT.

Et langt, lyst stykke tekstil er det greb, der skaber en blød kontrast til hårdheden i det høje rum. Det giver også beskuerne en ganske særlig oplevelse, når det VR-brugeren ser, bliver projekteret op på stoffet, så det virker som et levende lærred.

”Mens virtual reality er er en introvert oplevelse for den, der har headsettet på, gør den stoflige installation det til en ekstrovert oplevelse for alle, der er i nærheden. Det pragmatiske ligger i at få det funktionelle til at gå op. Den poetiske del ligger i oplevelsen”.

 

En æstetisk skyinstallation

Dreyers Arkitektur Galleri er et udstillingsvindue for unge, talentfulde arkitektvirksomheder og er skabt i samarbejde mellem Dreyers Fond og DAC (Dansk Arkitektur Center) Programchef Tanya Lindkvist fra DAC holdt åbningstale for POINT og sagde blandt andet:

”POINT har skabt en poetisk, svævende virtuel oplevelse, som er meget mere end et par briller, men en stor æstetisk skyinstallation, som inviterer os med ind i en virtuel verden på en ekstrem fin – nærmest drømmende – måde og derved vender en introvert og ”sansefattig” oplevelse til en rummelig, social og taktil oplevelse”.

Udstillingen i Dreyers Arkitektur Galleri ’Poetisk Pragmatik’ af POINT er gratis og åben frem til 29. november i Dansk Arkitektur Centers Trappegalleri i BLOX.