CHART architecture er også i år støttet af Dreyers Fond for at fremme unge arkitekter og udfordre faget. Publikum kan opleve essensen af CHART i form af fem pavilloner fra den 31. august til 2. september 2018 i Charlottenborgs slotsgårde.
72 timers konkurrence for studerende og helt nyuddannede inden for kunst, design og arkitektur har resulteret i de fem vinderpavilloner. Pavillonerne bliver brugt som henholdsvis bar, restaurant og opholdsrum under CHART.
Synlighed til unge talenter
”Pavillonerne formidler snitfladerne mellem arkitektur, kunst og design. Tværfagligheden skaber en interessant synergi og udfordrer vores forestillinger om arkitektur og materialer,” fortæller Nanna Hjortenberg, der direktør hos CHART.
Sidste år besøgte cirka 19.000 gæster Charlottenborgs slotsgårde for at se pavillonerne. Også i år er forventningerne store, og flere af gæsterne er prominente. Blandt andet kommer kuratoren for arkitektur fra Metropolitan Museum of Art i New York, Beatrice Galilee.
”Den store opmærksomhed både nationalt og internationalt giver de unge talenter en stor eksponering, der er meget attraktiv. Her får de lov at vise, hvad de kan. Som ung og nyuddannet er udfordringen jo ofte at få lov til at bygge,” forklarer CHARTS direktør.
Fem bud på fremtidens arkitektur
De fem pavilloner, som Dreyers Fond har støttet, kommer med hver deres fortolkning af årets tema open source. Begrebet har stor indflydelse for alle kreative fag. Fri tilgængelighed er problematisk i forhold til ophavsret men skaber også mulighed for at dele og få synlighed.
Pavillonen FRAME forholder sig til det paradoksale i, at kunstværker ofte er pakket ned i fragtkasser. De arkitektstuderende Malte Harrig og Vitus Karsten Bjerre har skabt det modulære design af genbrugsmaterialer, der gentager sig selv og i øvrigt er open source, som alle kan downloadet og bruge. Kunstfotografistuderende Katrine Hoff har skabt en indvendig videoinstallation af open source-klip fra YouTube om forsendelse af kunstværker.
I ’Open ressource’ pavillonen leger de tre arkitektstuderende Dennis Andersson, Mikkel Møller Roesdahl og Xan Browne med begrebet open source ved at se affald som en ressource. Indsamlet plastik fra københavnsområdet er omsmeltet og komprimeret til transparente plader, der danner facaden på den rå og ærlige konstruktion.
‘The Many Chairs Pavilion’ fokuserer på spild fra produktionen og er opbygget af resterne fra 72 stole i open source-design. Kunststuderende Sofia Luna Steenholdt og arkitektstuderende Joachim Makholm Michelsen samt arkitekterne Emil Bruun Meyer og Casper Phillip Ebbesen står bag zero-waste pavillonen.
Pavillonen ”Sum of us – a cloud of human emotions” tager udgangspunkt i den radikale forandring, som internettet og open source-tendensen har skabt ved at forbinde mennesker og idéer på tværs af verden. Mens data er nuller og ettaller, er netværk en organisk sky uden endepunkter. Arkitekt Sean Lyon har i samarbejde med the future living lab SPACE10 skabt en manifestation af uendelig viden i en stram fysisk form.
’Tight Knit’ pavillonen er skabt af det polskfødt søskendepar Uta Sienkiewicz, der studerer tekstildesign på Sct. Martins i London, og Jan Sienkiewicz, der er arkitektstuderende i København. I krydsfeltet mellem klassisk håndværk og arkitektur har de erstattet klassiske byggematerialer med strik af bæredygtigt uld fra alle de nordiske lande.
De øvrige partnere er Realdania, Københavns Kommune, Statens Kunstfond og FOSS, der ligesom Dreyers Fond støtter CHART architecture 2018.