Nye regler for behandling af klagesager over advokater øger arbejdsbyrden i Advokatnævnets sekretariat. Dreyers Fond støtter et LEAN-projekt, der skal frigøre ressourcer til sagsbehandlingen og øge arbejdsglæden blandt medarbejderne.
Ved årsskiftet trådte nye regler om behandling af klager over advokater i kraft. De nye regler indebærer, at også den del af sagsbehandlingen, der tidligere var baseret på frivilligt arbejde i advokatkredsene, overgår til Advokatnævnets sekretariat.
De nye regler betyder med andre ord flere arbejdsopgaver i sekretariatet og dermed et behov for enten mere personale eller en reform af sagsgangene.
Nævnssekretariatet har med støtte fra Dreyers Fond igangsat et LEAN-projekt. Projektet skal belyse, om der er arbejdsgange og rutiner, der med fordel kan ændres eller effektiviseres for på den måde at frigøre flere ressourcer i sekretariatet.
Nævnssekretariatets chef, Pia Birkegård, der selv har været på kursus i LEAN, har store forventninger til projektet:
”Jeg forventer, at vi får etableret et sundt og moderne arbejdsmiljø med effektive og logiske arbejdsgange og væsentligt kortere behandlingstider – til gavn for brugerne og medarbejderne. I tilgift får vi etableret drifts- og målstyring, som giver gennemsigtighed, overskuelighed og mindre stress.”
LEAN filosofien er udviklet på Toyota-fabrikkerne, og erfaringer fra den offentlige sektor viser, at produktiviteten kan sættes i vejret med 25-50 % ved at rydde op i alle daglige rutiner og organisere sig efter principperne i LEAN.
Links
Advokatsamfundet