I år fylder Forbrugerrådet TÆNK 75 år. Sammen med Aage og Johanne Louis-Hansens Fond har Dreyers Fond støttet jubilæumsmagasinet, der fortæller historien fra 1947 til nu. Det er muligt at læse magasinet online, og det blev også uddelt til den konference Forbrugerrådet Tænk afholdt tidligere i år for at fejre jubilæet. Her er samlet et par linjer om både forhistorien og fremtiden for forbrugernes organisation.
Forbrugerrådet TÆNK har over 90.000 medlemmer og er den ældste forbrugerorganisation i Europa og den næstældste i verden. Her i 2022 er det 75 år siden, det hele startede. Dengang marcherede danske husmødre i samlet flok mod Christiansborg og stiftede efterfølgende Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne.
Navnet har ændret sig undervejs, men Forbrugerrådet TÆNK, kæmper fortsat forbrugernes sag, og fokuserer blandt andet på den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug. Anja Philip er formand i Forbrugerrådet TÆNK og siger:
”Vi er både stolte og ydmyge over at stå på visionære kvinders skuldre, når vi på forbrugernes vegne kæmper for flere muligheder, bedre rettigheder og ordentlige vilkår. Fra 1950’ernes indførelse af indholdsdeklarationer, 70’ernes markedsføringslov og formaliserede klagenævn over 00’ernes sikring af passagerrettigheder og 10’ernes indsats mod urimelige forbrugslån har vores organisation hele vejen arbejdet for forbedringer for forbrugerne – og det vil vi fortsat gøre med uformindsket styrke”.
Gennem årene har Forbrugerrådet TÆNK været med til at skabe afgørende forbedringer for forbrugerne som for eksempel oprettelsen af Forbrugerklagenævnet, publiceringen af uvildige test af produkter i magasinet ’TÆNK’ samt nye regler og standarder, der har betydet færre farlige og problematiske produkter på markedet. Samfundet og forbruget har ændret sig voldsomt, siden det oprindelige Danske Husmødres Forbrugerråd blev stiftet i 1947, og forbrugerpolitikken har derfor også bevæget sig ind på nye arenaer.
Udvikling i takt med tiden
De nye kampe for forbrugernes rettigheder og muligheder foregår blandt andet i en digital tidsalder, hvor data om forbrugernes private gøren og laden på nettet er en handelsvare, og usikre og farlige produkter fra webshops uden for EU flyder ind over grænserne. Den vigtige grønne omstilling giver også udfordringer for forbrugere, der gerne vil handle ansvarligt, for eksempel når de bliver udsat for greenwashing af produkter og virksomheder, eller når reglerne ikke er på plads i deleøkonomien. Det er mere komplekst end nogensinde at være forbruger, og derfor arbejder TÆNK for, at det bliver lettere at træffe gode og trygge valg som forbruger, fortæller Anja Philip:
”Det har aldrig været nemmere at forbruge, end det er i dag. Men til gengæld har det nok aldrig været sværere at finde vej i forbrugerjunglen. Markedsføring og mærkningsordninger lover os jo guld og grønne skove, men det er blevet tilsvarende nemt at fare vild og blive snydt. Vi kan købe ind med et par hurtige klik, men det tager samtidig timer at læse alle vilkår og betingelser. Og så er der techgiganterne, der handler med vores private data, uden at vi rigtigt kender prisen. Så der er med andre ord masser at tage fat på, når vi i de kommende år skal sørge for, at det bliver trygt og nemt at træffe nogle gode valg, der både passer den enkelte og passer på vores fælles klode og fremtid. Jeg plejer at sige, at hvis Forbrugerrådet TÆNK ikke allerede var her, måtte man oprette os nu.”
Formand Anja Philip