Med støtte fra Dreyers Fond har forlaget Vandkunsten udgivet et pragtværk om tegneren og arkitekten Ib Andersen.
Tegneren og arkitekten Ib Andersen er en væsentlig skikkelse i det 20. århundredes kunst – en gang kendt og elsket af mange for blandet andet sine firben, egern og karusser på de danske pengesedler og en Tivoli-plakat, der er gået over i historien.
I dag er Ib Andersen stort set glemt, bortset fra i snævre faglige kredse. Han blev født den 21. august 1907, og i anledning af 100 året for hans fødsel stiller bogen ’Tegneren Ib Andersen’ skarpt på en bemærkelsesværdig personlighed, der var både bladtegner, illustrator, landskabstegner, brugskunstgrafiker og arkitekt i en og samme person.
Ib Andersen var uhyre produktiv, uelitær og ikke bange for at arbejde inden for kommercielle rammer. Han brugsgrafik var blandt det ypperste i tiden og han beherskede sin tids trykteknikker til fuldkommenhed.
Når man øjner bogen, kan det overraske, hvor mange forskellige udtryk, han benyttede sig af som kunster. Han kunne skiftevis være nøgtern, lyrisk, humoristisk og til tider endda bidende sarkastisk. For eftertiden er han derfor ikke altid lige let at fastholde, og han har hidtil været et næsten ubeskrevet blad i kunsthistorien. Men det råder bogen ’Tegneren Ib Andersen’ bod på.
Om bogen skrev pressen:
’Bag pengesedlernes firben, egern og karusse stod tegneren Ib Andersen –
– Søren Vinterberg, Politiken, 14.05.2008.
’Bogværket om Ib Andersen er generøst. Ikke alene i sit udstyr men også gennem teksterne, der både er læselige og læsværdige og behandler alle aspekter af Ib Andersens produktion. (…) Ib Andersen søgte den detaljerede beskrivelse, glæden ved iagttagelsen og gengivelsen af naturen. Træerne, hegnet, buskene, dyrene, guldalderagtige landskaber. Han tegnede det, han syntes var relevant at tegne. Meget mere burde man ikke kunne forlange af en kunstner.’
– Torben Weirup, Berlingske Tidende, 25.05.2008.
Links
Se flere anmeldelser på Forlaget Vandkunstens hjemmeside