Mange juridiske ord er svære og derfor nemme at misforstå. Det kan være et paradoks, når kommunikation er afgørende for at skabe retstryghed. Advokaten er den tiltaltes måske eneste hjælper og sidder med nøglen til at sikre borgernes retstryghed, d.v.s. oplevelsen af at have fået en fair og forståelig rettergang. Med god klientkommunikation kan forsvaret gøres mere effektivt og samtidig få klienten til at føle sig godt behandlet.
Med støtte fra Dreyers Fond har Danske Advokater i samarbejde med tale- og kommunikationsrådgiver Knud Lindholm Lau gennemført et projekt om retstryghed, hvor de har undersøgt retstryghed både teoretisk og empirisk. Empirisk gennem videooptagelser af klientsamtaler. Undersøgelserne danner nu basis for rådgivning og kurser i klientkommunikation, som for første gang udbydes i Danmark.
”Med ordet ”retstryghed” ønsker vi at betegne noget mere end retssikkerheden. Det handler også om borgeres og virksomheders oplevelse af at kunne få sin ret, hvis man efter loven faktisk har det, og her spiller advokaten som retssystemets repræsentant i første linje en vigtig rolle,” siger Helle Pallesen, vicedirektør i Danske Advokater, der sammen med Knud Lindholm Lau, tekst og tale a/s, står bag projektet.
Optimal og retfærdig proces
De understreger, at de anser klientkommunikationen som helt afgørende for, at klienten, uanset sagens udfald, med rette oplever at have fået en optimal og retfærdig proces.
Undersøgelsen viser, hvordan den godt kommunikerende advokat har en vigtig opgave i at
• Formidle juraen og processen
• Skabe et godt samarbejde
• Give plads for klientens mange tanker og bekymringer
• Opbygge en berettiget tillid
Advokaten vil kunne bidrage til retstrygheden og samtidig sikre klientloyaliteten ved at arbejde efter syv hovedanbefalinger:
1. Tale, så klienten forstår sagens jus, faktum og proces
2. Gøre kommunikationsforløbet klart
3. Lytte, så klienten føler sig hørt og respekteret
4. Tilrettelægge kommunikationen, så fakta fremkaldes optimalt
5. Konkludere og rådgive i respekt for klienten
6. Reagere som klientens betroede
7. Gøre sig fortjent til klientens tillid
”Enhver rådgiver ved, at de gode råd nok kan synes banale, men slet ikke er nemme at leve op til i praksis. Som en del af Projekt Retstryghed har vi udviklet kurser, der med anonymiserede videooptagelser fører os ind i advokatens samtaleværksted og med specielt udviklede øvelser giver praktisk træning i de nødvendige kommunikationsfærdigheder. Kurserne udbydes med både strafferetsligt og civilretsligt fokus,” siger Knud Lindholm Lau.
Læs mere på Danske Advokaters hjemmeside her