Bogen ”Vejarkitektur og ingeniørkunst – en bog om design af moderne motorveje” samler for første gang den viden og erfaring, der ligger bag designet af motorveje og beskriver samspillet mellem vejarkitektur og ingeniørkunst, når moderne motorveje skabes. Bogen er støttet af Dreyers Fond.
”Motorvejen berører byer, skær sig gennem landskaber, krydser havene og efterlader varige spor, alene i kraft af sin størrelse og mægtighed. Motorvejen i sin fremtidige form skal i større grad opleves som en integreret del af både byen og landskabet – og det er også her, at den design- og planlægningsmæssige udfordring ligger,” siger Ulla Egebjerg, forfatter til bogen.
”Tanken med bogen har været at samle og beskrive de vigtigste byggesten i udformningen af den moderne motorvej. Det er elementer der er oparbejdet solid viden omkring gennem årene, og som udgør fundamentet for arbejdet med vejarkitektur og ingeniørkunst,” siger Ulla Egebjerg.
Bogen indeholder blandt andet vejens udviklingshistorie i Danmark og fortæller om de byggestene, der ligger til grund for design af motorveje og broer. Desuden gennemgår bogen tre infrastrukturprojekter: Silkeborgmotorvejen, Motorring 3 ved København og den kommende Storstrømsbro.
Behov for at styrke interessen for vejarkitektur
Om behovet for vejarkitektur fortæller hun:
”Vejarkitektur er det faglige felt, der sikrer en rød tråd og skaber helhed i motorvejens æstetiske og funktionelle kvaliteter, og ingeniørkunst medvirker til at kreativiteten kan realiseres. Vejarkitektur sammenbinder planlægnings- og miljøarbejdet, de historiske og visuelle kvaliteter, trafiksikkerhed og anlægsteknik til ét hele. Hvis der fremover skal skabes god arkitektonisk kvalitet, er der behov for at styrke interessen for og viden om vejarkitektur – især blandt arkitekter og ingeniører.”
Ulla Egebjerg er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og har siden 1996 været ”chefarkitekt” i Vejdirektoratet, hvor hun blandt andet har haft ansvaret for design af motorveje.
Bogen er udgivet på Aalborg Universitetsforlag.
Læs mere på Aalborg Universitetsforslags hjemmeside her
Læs mere om bogen her