Med støtte fra Dreyers Fond lancerer Advokatsamfundet en kampagne, der skal forebygge klager fra klienter. Fundamentet er skabt ved, at advokater fra hele landet har delt deres erfaringer med indsatsen for at nedbringe klagesager.
Kampagnen ”Kend din klient og få færre klager – de bedste råd fra advokater” består dels af en publikation og dels en film, der kort og klart klæder de danske advokater på til at forebygge klagesager. Ofte skal der ikke så meget til, viser erfaringer fra advokater, der har været gode til at nedbringe antallet af klager.
I kampagnen har Advokatsamfundet samlet de ti vigtigste råd fra landets advokater, så andre kan få glæde af erfaringerne. Regel- og tilsynsudvalget i Advokatsamfundet står bag kampagnen og formand Martin Lavesen siger om kampagnens formål:
”Advokater får desværre fra tid til anden klager. Når man samlet ser på klagerne, kan flere af dem formentlig undgås ved at tage fat om problemerne i opløbet ved hjælp af nogle få – og ofte enkle – tiltag. Forebyggelse handler i høj grad om at forbedre kommunikationen mellem klient og advokat, og det vil vi gerne skabe en øget opmærksomhed på”.
Kodeordet er klar kommunikation
Konkret har en arbejdsgruppe under Regel- og tilsynsudvalget foretaget en undersøgelse blandt udvalgte advokatvirksomheder. I kampagnen er deres erfaringer omformet til konkrete råd og anbefalinger.
Håbet er, at advokaterne tager rådene til sig, klienterne bliver mere tilfredse, og branchen samlet set reducerer antallet af klager. Umiddelbart kan rådene se indlysende ud, men netop fordi de bygger på advokaternes egne erfaringer, minder Martin Lavesen om, at de er værd at lytte til:
”Selv om det er banalt, kan det godt være effektivt, så den svære del består ikke i at læse og forstå rådene, men derimod at omsætte dem til ens egen praksis og hverdag, så det bliver en integreret og naturlig del af relationen til klienterne. Hvem vil ikke gerne undgå at bruge tid på klager – det giver så meget negativ energi og koster mange kræfter på de enkelte kontorer”.
Læs mere og hent publikationen hos Advokatsamfundet
10 gode råd
”Kend din klient og få færre klager – de bedste råd fra advokater”
1. Afstem forventninger
2. Kommuniker tydeligt
3. Tag telefonen og ring
4. Reager hurtigt
5. Vær tilgængelig
6. Rådgiv realistisk
7. Vælg dine kampe
8. Undskyld hurtigt
9. Udpeg en CRM
10. Register utilfredshed
Læs mere og hent publikationen hos Advokatsamfundet