Det dansk-somaliske samarbejde om en arkitekturuddannelse i Somaliland fortsætter sin fremdrift. Også i Afrika har corona ændret alle spilleregler, og for projektet her har det udvidet mulighederne, at verden er blevet mere digitalt.
Allerede i januar 2020 var projektet kommet en betydelig vej siden sin opstart i 2018, da der her blev etableret af en egentlig arkitekturuddannelse. Konkret en treårig bacheloruddannelse forankret hos samarbejdspartner i Somaliland Abaarso Tech University.
Først på året åbnede sig også udsigt til et muligt samarbejde med den internationalt velrenommerede arkitektskole, Southern California Institute of Architecture (SCI-Arc). Samtidig begyndte overvejelserne, om hvordan en mere digital baseret undervisningsform kunne se ud, herunder i især ’blended-learning’ scenarier.
USA også med på holdet
Siden er der sket en hel del verden rundt. Projektet har alle taget digitale platforme til sig i langt højere grad end tidligere. Særligt i læringsøjemed har det været nødvendigt at opfinde nye sociale omgangsformer og pædagogiske tilgange. For mange har ’physical distancing’ bekræftet nødvendigheden af fysisk samvær, og samtidigt åbnet øjnene for potentialet ved nye digitale platforme og eksempelvis ’remote learning’.
I begyndelsen af september måned 2020 afholdt projektteamet den tredje, succesfulde workshop og kunne her offentliggøre, at Southern California Institute of Architecture (SCI-Arc) nu er en universitetspartner i projektet. SCI-Arc udvikler et forskningsprojekt omkring uddannelse og urbanitet i Somaliland i samarbejde med Abaarso Tech University, Københavns Universitet og KADK. Derfor deltog også studerende fra SCI-Arc i workshoppen i samarbejde med Somaliske studerende.
Publikation af tre lande
Workshoppen blev også etableringen af et digitalt læringsrum med online deltagelse af studerende og universitetsansatte fra tre kontinenter, og ikke mindst med berigende inputs fra tre diverse bymæssige situationer i henholdsvis København, Hargeisa og Los Angeles.
Der er planlagt en fjerde workshop med start i januar 2021. Det ambitiøse mål er at etablere et længere forløb over hele foråret med studerende i Hargeisa, København og Los Angeles, der tilsammen vil bedrive ’student driven research’ med fokus på hovedstaden i Somaliland Hargeisa.
Studerende og undervisere fra de fire institutioner Abaarso Tech University, Københavns Universitet, SCI-Arc, KADK vil være involveret i produktionen, der skal udmønte sig i en publikation henover sommeren 2021. Projektgruppen arbejder desuden på at ekspandere netværket i Østafrika med yderligere to til tre universiteter i Hargeisa, Mogadishu, og Djibouti.