Sara Martinsen bringer os tættere på materialerne, når hun den 22. oktober 2020 åbner sin udstilling ‘PHYTOPHILIA; the love of plants’ hos Galleri A. Petersen. Hendes sin samling af materialer, der har været under opbygning igennem mange år. Målet er at dele sin viden og inspirere til brug af bæredygtige materialer.
Som møbel- og produktdesigner har Sara Martinsen arbejdet med masseproduktion de sidste 12 år. Hun er skolet til den store drøm om at skabe et stykke design, der kan blive produceret i stort antal, men har de sidste år oplevet en mæthed hos forbrugerne og sig selv. De funktionelle tanker bag et stykke design er blevet erstattet af sære forbrugsmønstre og det virker til tider meningsløst som designer at formgive flere produkter og medvirke til et øget forbrug, mener Sara Martinsen og forklarer:
”Jeg er uddannet i en tid med et lineært forbrug, hvor ressourcer udvindes, forbruges og destrueres, og hvad gør man så som designer, når man ønsker at medvirke til en mere bæredygtig tilgang, hvor vi kan tage vare på materialerne, nyttiggøre og genanvende dem? Det simple svar er, at man indhenter ny viden, men jeg synes, at emnet bæredygtighed er en jungle”.
Foto: Kristian Holm
Produkter er der nok af
Ifølge Sara Martinsen er bæredygtighedsdebatten en verden med interessekonflikter, green washing og ofte flere ord end handling. Det ene øjeblik bliver et givent materiale rost til skyerne og omtalt som løsningen på alle problemer, og det næste øjeblik er det samme materiale stemplet med skam og arkiveret i fy for pokker-kartoteket. Det kan virke både uoverskueligt og risikabelt at satse på grønne løsninger og nye materialer.
Én ting er sikkert; der findes nok produkter i verden allerede, så hvis vi skal nytænke vores møbler, vores huse, vores tøj og vores forbrugsmønstre, må vi sætte os ind i tingene. Oplevelsen af at ende i en blindgyde i søgen efter bæredygtige løsninger eller samarbejdspartnere har betydet, at Sara har valgt at starte sin egen materiale-bank.
Fra banalt til væsentligt
”Jeg har som møbeldesigner et indgående kendskab til træ, metal, sten, kompositmaterialer, diverse overfladebehandlinger, skum, polstring og tekstil, men mit kendskab til bæredygtige materialer er mere begrænset. Hvis jeg skal udvikle nye produkter, er jeg som designer forpligtet til at vide meget mere om miljøvenlige løsninger og hidtil ukendte materialer.”
Den nyeste udvidelse af materialebibliotek startede med de rå naturfibre. Fibre som kan benyttes til tekstilproduktion, møbelfyld, isolering af huse, polstring af møbler, tæpper og lyddæmpning. Det er ikke nemt at skaffe de uforarbejdede råmaterialer med mindre man kan aftage 10 containere, men indtil videre har Sara fremskaffet fibre af hamp, ramie, sisal, banan, okra, ananas, hør, fibre fra mælke-kasein, palmefibre, rosenbusk og fibre fra soyabønner.
”Jeg vil gerne transformere noget banalt, og noget som folk anser for værende ubetydeligt og trivielt til noget helt særligt. Opgaven er nu at forstå naturmaterialerne på lige fod med de andre materialer, som jeg har haft kendskab til hele mit liv. Det føles godt at have naturfibrene mellem hænderne, og jeg har indtil videre grebet arbejdet an, som jeg også gør med alle andre materialer. Jeg eksperimenterer med former, og jeg udarbejder strukturer og overflader fra fibrene og lærer derved mere om deres styrker, begrænsninger og visuelle udtryk”.
Udstilling på vej i 2020
I Sara Martinsens udstilling ‘PHYTOPHILIA; the love of plants’, omdanne hun sit materialekendskab til noget fysisk og gøre sin viden levende, så andre kan både røre ved og se på den som virkefuldt og overbevisende. Ifølge hende har hver fiber sit helt eget udseende, og det skal opleves med sanserne for bedre at kunne forholde sig til materialet. Det handler om at hæve sig op og se det hele ovenfra for at kunne forstå det hele fra bunden.
”Naturen har en orden og består af nogle fantastiske forfinede systemer, hvor planter, dyr, og insekter er afhængige af hinanden. Vores liv var engang indrettet, så vi hver dag blev mindet om, at vi var dybt afhængige af naturen i form af føde og redskaber. I lang tid har vi glemt, at vi er en del af et større system, der ikke kun handler om os selv. Vi har opført os som urørlige,” siger Sara Martinsens og fortsætter:
”Det lyder sikkert abstrakt, men jeg er helt overbevist om. at der findes vigtige svar i naturen. Det kræver en portion ydmyghed og respekt at starte helt fra bunden med de ukendte naturmaterialer. Jeg skal lære materialerne at kende, og først derefter kan jeg bearbejde dem. Med min kommende udstilling ønsker jeg at give et indblik i netop den arbejdsproces”.
Udstillingen bliver et sanseligt materialebibliotek, der spiller på skala, rumlighed og æstetik. Målet et at inspirere branchekollegaer; designere og arkitekter og videre ud til hele den producerende industri herunder byggebranchen samt de producerende møbel- og produktvirksomheder i håb om flere bæredygtige tiltag.
Sara Martinsen
Født 1979
Bosiddende i København
Uddannet fra KADK,
Danmarks Designskole,
institut for møbeldesign
Ansættelser:
Søren Rose Studio som tegnestuechef
Johannes Torpe Studios som produktansvarlig
O.C.E som kreativ direktør
– kinesiske pendant til livsstilsbrandet Muji
Eget designstudie siden 2015
Udstillinger:
Assembly Point Gallery London, 2018
Rundetårn København, Kontempo gruppeudstilling, maj 2019
Kinfolk Gallery, maj 2019
Axis Gallery Tokyo, sep 2019
‘PHYTOPHILIA; the love of plants’ hos Galleri A. Petersen, okt 2020.
– sidstnævnte udstilling er støttet af Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond og Dreyers Fond.
Se mere på SaraMartinsen.com
”Jeg vil gerne transformere noget banalt, og noget som folk anser for værende ubetydeligt og trivielt, til noget helt særligt”.
Sara Martinsen