Et praktikforløb på en mindre japansk tegnestue har udvidet både det faglige og personlige perspektiv. Dreyers Fond har støttet opholdet og bringer derfor denne personlige fortælling direkte fra Sofia Nilsson.
“Da jeg startede på tegnestuen Sambuichi Architects, blev min første opgave at hjælpe til med at færdiggøre deres seneste projekt The Naoshima Plan 2019 – The water på øen Naoshima.
Her fik jeg blandt andet til opgave at hjælpe med at organisere den udstilling, der skulle være under åbningen af projektet i forbindelse med Setouchi Triennale 2019.
The Naoshima Plan er navnet på en flerårig plan, der er udviklet tilbage i 2011 med en strategi om at skabe et selvforsynende og selvstændigt Naoshima.
I dag er mange af områdets forekommende brønde ikke funktionelle. The Naoshima Plan er derfor opstået som et samarbejde mellem Sambuichi og Mr. Soichiro Fukutake med en konkret hensigt om, at genoplive øens originale vandsystem. Tegnestuens opgave var at transformere et over 200 gammelt byggeri og skabe en vandhave i det område, hvor der originalt har ligget en have.
Efter mit praktikforløb rejste jeg til Naoshima for at opleve projektet live, og det var meget surrealistisk at se noget så velkendt for første gang i virkeligheden. Det var fantastisk at opleve det færdige byggeri og en stor ære at have fået lov til at bidrage med at færdiggøre det.
Installationen er udformet med tanken om at reproducere fællesskabet omkring brønden. Det sociale oplevelsesrum bliver skabt ved at sidde sammen på trædækket i vandhaven med fødderne i vandet og vinden omkring sig. Her bliver de naturlige fænomener, vand, vind og sol aktiveret, og de besøgende kan sanse de bevægelige materialer ved at føle, se og høre.
Hos Sambuichi Architects var jeg under hele forløbet den eneste praktikant, og var en meget personlig oplevelse at være del af den lille tegnestue. Det har været både sjovt og udfordrende at opleve den kulturelle forskel, og det har være utrolig lærerigt at skulle tilegne og forstå deres måde at arbejde og tænke på.
Mine faglige opgaver bestod primært af 3D tegning, 2D tegning, skitsering og modelbygning.
Flere gange fik jeg lov til at deltage i feltarbejde, og på den måde blive introduceret for kommende projekter. Jeg har igennem mine opgaver fået et indblik i projekter, der her fundet sted i forskellige faser, hvilket har været utrolig givende.
Under praktikforløbet i Hiroshima har det været en fornøjelse at opleve byen igennem forskellige årstider, ikke mindst i starten af april, hvor alle kirsebærblomsterne sprang ud.
Der løber syv brede kanaler gennem byen, hvilket tilføjer en naturlig og beroligende atmosfære, og jeg var så heldig, at have udsigt til en af kanalerne fra min plads på kontoret.
Under ophold boede jeg på et værelse i huset hos en japansk familie i et roligt område ved navn Ushitahigashi. Bydelen ligger på siden af et bjerg og er et område, hvor der dyrkes ris.
Det har haft en positiv betydning for min oplevelse at indgå i en familie og have et sted, der både føltes som et hjem og samtidig gav mig en god forståelse af den japanske tradition og kultur.
Med familien har jeg været til flere lokale festivaler og traditionelle begivenheder, der udspringer af deres religion Shinto.
De har taget mig med på dagsture til naturskønne områder, hvor vi har roet i havkajak og vandret. Det har introduceret mig til historier og myter igennem besøg til gamle slotte og landsbyer. Jeg kommer beriget hjem både fagligt og personligt”.
Sofia Nilsson har en bacheloruddannelse i Arkitektur 2016-2019 fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Institut for Bygningskunst, By og Landskab.
“Det var fantastisk at opleve det færdige byggeri og meget surrealistisk at se noget så velkendt for første gang i virkeligheden. Det er en stor ære at have fået lov til at bidrage med at færdiggøre det”.
Sofia Nilsson