For tegnestuer med interesse i projekt START afholder arkitektforeningen workshops som inspiration samt sparring til at søge forløbet. I forsommeren 2021 blev den første workshop afholdt, hvor der blandt andet var oplæg fra Thina Wallin Jensen fra Aalborg Kommune og JAJA architects.
Til den første workshop i forsommeren 2021 var der blandt andet indspark af Thina Wallin fra Aalborg Kommune, som Arkitektforeningen har interviewet samt Jan Yoshiyuki Tanaka, der er arkitekt og partner hos JAJA architects. Tegnestuen har selv gået vejen fra vækstlagstegnestue til ’hot stuff’. Jan Yoshiyuki Tanaka har ikke en enkelt opskrift på succes men beskriver kort JAJA’s egen rejse som inspiration til tegnestuer på vej:
”Da vi startede op i 2008, havde vi hverken referencer eller netværk. Derfor deltog vi i en lang række åbne konkurrencer. Vi vandt en række. Dog langt fra alle. Men selv dem vi ikke vandt, gav os nogle gode kort på hånden, som for eksempel 2. pladsen i konkurrencen om Nationalmuseet i Oslo og 4. pladsen i udvidelsen af Stockholms Hovedbibliotek.
Vores referencer fra de åbne konkurrencer gjorde os interessant for samarbejdspartnere, som for nystartede tegnestuer er absolut nødvendige i større offentlige konkurrencer, hvor man skal gennem de vanskelige prækvalifikationer. Som nystartede tegnestue får man rollen som underrådgiver. Fordelen er at man får erfaringen og foden indenfor. Udfordringen er modsat, at man deler referencen med totalrådgiveren. Det betyder i en konkurrencesituation, hvor man byder på den samme konkurrence, så vil den have mest værdi for totalrådgiveren.
Det betyder også, at hvis man som tegnestue gerne vil op på the next level, så skal man være i stand til at påtage sig rollen som totalrådgiver. Det har vi gjort i flere sager, men det er et langt sejt træk, fordi de skærpede udbudsbetingelserne i de offentlige konkurrencer ofte er strikket sådan sammen, at det er vanskeligt for os at komme igennem prækvalifikationsnåleøjet. Det er en knude, som vi ikke helt har løst.
Åbne konkurrencer har for os været en genvej til en mere eksperimenterende arkitektur, og ansvaret som totalrådgiver. Desværre er der med tiden blevet langt færre af de åbne konkurrencer. Den seneste større konkurrence, vi vandt, var om en ny Kirke i Sydhavnen.
Ud over at deltage i konkurrencer har vi også formuleret nogle samfundsrelevante agendaer. Et af dem er en vision om at tænke fremtidens mobilitet strategisk til at skabe attraktive byer og byrum. I den forbindelse lavede vi fondsstøttede researchprojekter og oprettede senere en erhvervs-ph.d., som udover at give os viden, også har skabt et netværk.
Vores agendaer er understøttet med en meget mere målrettet kommunikationsstrategi og forretningsudvikling, der gør at det som kunne ende som ’skuffeprojekter’ bliver løftet op og bragt ud i verden. Før havde jeg en tendens til at tænke, det kan jeg gøre selv. Men nu har vi satset og samlet et fantastisk JAJA-team med kollegaer, der for eksempel er langt bedre til kommunikation og forretningsudvikling, end jeg selv er.
Den erkendelse har gjort en kæmpe forskel. Efter flere års arbejde oplever vi i disse dage en ketchup-effekt, hvor vi får mange henvendelser, også internationalt, fra bygherre og beslutningstagere. Fremfor at deltage i traditionelle konkurrencer, så føler vi, at der i forbindelse mobilitetsagendaen er skabt en niche.
Mit råd til nystartede tegnestuer og arkitektvirksomheder er derfor at også at kende sine egne begrænsninger, turde være nysgerrig og investere, ud over at deltage i åbne konkurrencer og konkurrencer gennem prækvalifikationer.”
Alle fotos er fra JAJA Architects