Et nyt samfundskodeks skal medvirke til at synliggøre danske advokatvirksomheders indsats for at gøre en forskel for kunder og samfund. AdvokatKODEX er navnet på det nye kodeks, som lanceres med støtte fra Dreyers Fond.
”Baggrunden for det nye kodeks er, at Danske Advokater gerne vil medvirke til en større indsigt i det arbejde, advokatbranchen gør for borgere, virksomheder og samfundet generelt”, siger Øyvind Fagerstrand, forretningsudviklingschef i Danske Advokater. Han understreger, at advokatbranchen har en særlig og unik betydning for samfundet, som først og fremmest består i, at advokater skaber grundbetingelserne for en velfungerende markedsøkonomi via et stærkt retssystem.
Kodekset bliver lanceret blandt andet ved møder i Kolding, Aarhus og København og på hjemmesiden www.advokatkodex.dk.
”De specifikke undersøgelser, der ligger forud for advokatKODEX viser, at åbenhed og synlighed scorer meget højt hos såvel erhvervsledere som de private forbrugere, når der spørges ind til, hvor vi som branche skal forbedre os. Derfor er der en klar mulighed for at udbygge og styrke advokatens og virksomhedernes profil på området ud over det faglige,” fortæller Kim G. Skou, markedschef i Danske Advokater.
Fem principper
Kodekset består af fem principper:
• Åbenhed
• Etiske Dilemmaer
• Social ansvarlighed
• Fokus på kunder og medarbejdere
• Diversitet
De fem indsatsområder er blevet til på baggrund af forslag fra en arbejdsgruppe med Danske Advokaters nuværende næstformand Klavs Gravesen fra Horten som formand, og har været igennem Danske Advokaters bestyrelse og repræsentantskab.
Baggrunden er advokatbranchens ”Vision 2020”, der blandt andet peger på, at advokatbranchen skal ”anses som en samfundsansvarlig og –nyttig branche”. Det indebærer blandt andet, at alle skal sikres bedre indsigt i advokatbranchens forhold og i de enkelte advokatvirksomheders virke.
Værdi
Advokatvirksomheder kan tilmelde sig kodekset på hjemmesiden advokatkodex.dk.
Advokatvirksomheder, der tiltræder kodekset kan blandt andet benytte et logo, som kan bruges i synliggørelsen af virksomhedens indsats.
”Med advokatKODEX gøres det tydeligt, at advokater gør en forskel, samtidig med at det gør det nemt at se forskellen på os og andre videnrådgivere. Det handler ikke bare om indpakningen og branding, men i høj grad om at fortælle ”den glemte historie” og dermed synliggøre vores unikke position, DNA, uafhængighed, høje faglighed, uegennyttige pro-bono-arbejde, værdi for den enkelte kunde og samfundet generelt”, fortæller Øyvind Fagerstrand.
Rapport
Danske Advokater udarbejder frem over hvert andet år en rapport ”Advokatbranchen i det danske samfund”, der beskriver hvordan branchen arbejder med de fem principper i advokatKODEX. Den første rapport udsendes i 2017.
Læs mere om advokatKODEX på Danske Advokaters hjemmeside her
Læs mere på www.advokatkodex.dk