Opkald er omsorg

  • Fonden
    • Organisationen
    • Ejendomme
    • Økonomi
    • Historie
  • Nyheder
    • Presse
    • Nyhedsbreve
    • Aktuelt
    • Projekter
  • Støtte
    • Søg støtte
    • Open call
    • Lån Valencia
    • Dreyersprisen
  • Kontakt
Dreyersfond  /  Projekter  /  Opkald er omsorg
Forrige Næste
28. maj 2020

Opkald er omsorg

For hjemløse og socialt udsatte er Kirkens Korshærs varmestuer ofte eneste sted at få et varmt måltid mad og en snak. På grund af corona skulle også landets 40 varmestuer lukke ned, så Kirkens Korshær måtte tænkte kreativt.  Resultatet blev telefoniske varmestuer med omsorgsfulde opkald, og Dreyers Fond har støttet projektet.


”Da corona ramte Danmark måtte vores 40 varmestuer ligesom alt andet lukke ned. Vores tilbud til udsatte er anonymt, men pludselig opstod der et behov for at kunne kontakte vores brugere, fordi de ikke længere kunne komme hos os – men havde brug for os. Og måske endda mere end nogensinde,” fortæller Helle Christiansen, der er chef for Kirkens Korshær.

For mange af de mest udsatte udgør Kirkens Korshær nemlig det tætteste, de kommer på familie og nære relationer. Dem er der ofte ikke nogen tilbage af efter et liv med misbrug, nedture og nederlag. Desuden har de færreste udsatte mulighed for at følge med i nyhederne og derfor få vigtige informationer, om hvordan de skulle forholde sig til risikoen for smitte.

Derfor begyndte Kirkens Korshær at indhente telefonnumre på alle, de kendte. Nogen numre fik de, fordi deres normale brugere kom forbi og fik en kop kaffe ude foran varmestuen. Andre måtte de opspore via gadesygeplejersker eller bekendte, der bad brugerne om at ringe til Kirkens Korshær. Enkelte måtte Kirkens Korshær også selv udstyre med en mobiltelefon, fordi de ikke havde en, eller fordi den var blevet stjålet.


Information og støtte

”Sygdomsforebyggelse var et af vores hovedformål med at oprette telefoniske varmestuer, når nu vi ikke kunne tage fysisk imod. Over telefonen kunne vi spørge ind til symptomer og sikre os, at de i forvejen mest udsatte var klar over, hvordan de skulle sikre sig selv bedst mod smitte,” forklarer siger Helle Christiansen og uddyber:

”Ud over den sundhedsfaglige information er der ingen tvivl om, at det vigtigste ved vores telefoniske beredskab har været at bevare relationen til brugerne og vise dem, at vi stadig er her for at give støtte, omsorg og hjælp”.

Kirkens Korshær har også selv haft behov for støtte, for under nedlukningen mistede organisationen cirka tre millioner kroner ugentligt, hvad der svarer til et års drift af en varmestue. Årsagen var manglende indtægter fra de 240 genbrugsforretninger, der også lukkede ned, fordi de fleste frivillige er over 70 år og derfor selv har været i risikogruppen.

De samme gælder de fleste frivillige i varmestuerne, hvoraf mange er ældre. Nogle har hjulpet på de telefoniske varmestuer, og til dette arbejde har flere kommuner også stillet medarbejdere til rådighed under nedlukningen.


Et spejl på ensomheden

De bærende kræfter i corona-indsatsen har dog været Kirkens Korshærs faste ansatte. En af dem er socialrådgiver Sille Gottlieb, der hører til i Slagelse. Hun har haft kontakt med flere af de allermest udsatte og fortæller, hvorfor de telefoniske varmestuer har været så vigtige:

”Der er blevet talt meget om samhørighed i Danmark, imens nedlukningen stod på, men for de udsatte og hjemløse, vi har med at gøre, har denne tid været et spejl på, hvor ensomme de er. Det har for mange fået misbrug til at eskalere, gæld til at eksplodere og nogle har været selvmordstruede. Derfor har det været vigtigt, vi kunne få fat i dem og holde kontakt med dem”.

Blandt brugerne af Kirkens Korshærs varmestuer er både hjemløse og såkaldt funktionelt hjemløse, hvad der betyder, at de har et hjem, men ikke rigtig kan finde ud af at bruge det. Fælles for mange af brugerne er, at livet har budt på mange nederlag. Skam og lavt selvværd følger ofte med.


En ny dimension til relationen

”En af vores brugere var i afrusning, men faldt fra og skammede sig så meget, at han ikke ville tage sin mobil, når vi ringede. Så kunne vi heldigvis sms’e og vise, at vi er her for ham. En kvinde var stoppet med sin medicin og åbenlyst selvmordstruet. Over telefon fik jeg hende overtalt til at komme til en kop kaffe og en snak,” nævner Sille Gottlieb som eksempler.

For hende er det tydeligt, at landets nedlukning og brudte rutiner fik verden til at vælte for mange udsatte, og dem, der havde det middeldårligt, fik det rigtig dårligt. Selvom der har været meget smerte at forholde sig til, er der også kommet noget fint ud af den svære situation, mener Sille Gottlieb fra Kirkens Korshær i Slagelse:

”De telefoniske varmestuer har givet en ny dimension til relationen med vores brugere og gjort, at vi på nogle punkter kan arbejde dybere. Jeg talte med en, der var i gang med kræftbehandling langt væk og ingen pårørende har. Det var rart at kunne ringe sammen. Opkald er omsorg, og det er rørende, hvor taknemmelige vores brugere bliver for det”.  


Topfoto af Massimo Fiorentino



FAKTA

Kirkens Korshær under coronakrisen

Under coronakrisen blev Kirkens Korshærs 40 varmestuer også ramt af forsamlingsforbud, men blev så vidt muligt holdt åbent i et ”varmestue-to-go” koncept med mad to-go til brugerne, så de ikke skulle gå sultne i seng.

Flere steder i landet har der været ”telefoniske varmestuer” for at kunne yde støtte og omsorg til udsatte og hjemløse. De har været ekstra isolerede, ensomme og afskåret fra resten af samfundet, der opholdt sig hjemme og indenfor.

 

Telefoniske varmestuer

Telefonudstyr til hjemløse, udsatte og varmestuer

Opkald til varmestuernes kendte hjemløse og udsatte bruger

Telefonlinjer for alle hjemløse og udsatte

Socialfaglige relations- og omsorgsmedarbejdere

 

Målgruppen

Hjemløse

Fysisk/psykisk syge

I akut krise

Socialt isolerede

Ensomme

Udsatte

Sårbare

Sorgramte

 

FONDEN
Kontakt

Dreyers Fond
Løvenborg
Vesterbrogade 34, 3
1620 København V

 

Cookiepolitik

Administrationschef
Patricia De Moor
Tlf. 33 25 53 11 /
info@dreyersfond.dk

Kommunikationschef
Katrine Krebs
Tlf. 61 61 44 12 /
presse@dreyersfond.dk

Følg Dreyers Fond på:

   
 
 
Cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til at tilpasse vores indhold, vi og tredjeparter bruger cookies til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik på hjemmesiden. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Ved at klikke "Accepter alle" giver du samtykke til brugen af cookies.. Du kan også klikke på "Cookieindstillinger" for at vælge præcist hvad du vil give lov til eller helt klikke afvise.
Cookieindstillinger Afvis Accepter alle
Tilpas dine cookietilladelser

Privatindstillinger

Bestem hvilke cookies du vil tillade.

Du kan til enhver tid ændre disse indstillinger på vores cookiepolitik side. Dette kan dog medføre, at nogle funktioner ikke længere er tilgængelige.
For information om sletning af cookies, bedes du rette i din browsers indstillinger.

Lær mere om de cookies, vi bruger.

Med skyderen kan du aktivere eller deaktivere forskellige typer cookies:
Nødvendige
Altid aktiveret
Nødvendige cookies er absolut nødvendige for, at webstedet fungerer korrekt. Disse cookies sikrer grundlæggende funktioner og sikkerhedsfunktioner på hjemmesiden, anonymt.
CookieVarighedBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionelle
Funktionelle cookies hjælper med at udføre visse funktioner som deling af webstedets indhold på sociale medieplatforme, indsamling af tilbagemeldinger og andre tredjepartsfunktioner.
Performance
Performancecookies bruges til at forstå og analysere nøglepræstationsindekserne på hjemmesiden, som hjælper med at levere en bedre brugeroplevelse for de besøgende.
CookieVarighedBeskrivelse
_gat1 minuteThis cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
Analytics
Analytiske cookies bruges til at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden. Disse cookies hjælper med at give oplysninger om metrics antallet af besøgende, afvisningsprocent, trafikkilde osv.
CookieVarighedBeskrivelse
_ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
CONSENT16 years 5 monthsThese cookies are set via embedded youtube-videos. They register anonymous statistical data on for example how many times the video is displayed and what settings are used for playback.No sensitive data is collected unless you log in to your google account, in that case your choices are linked with your account, for example if you click “like” on a video.
Reklame
Annoncecookies bruges til at give besøgende relevante annoncer og marketingkampagner. Disse cookies sporer besøgende på tværs af websteder og indsamler oplysninger for at levere tilpassede annoncer.
CookieVarighedBeskrivelse
IDE1 year 24 daysUsed by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie15 minutesThis cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysThis cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
YSCsessionThis cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.
yt-remote-connected-devicesneverThese cookies are set via embedded youtube-videos.
yt-remote-device-idneverThese cookies are set via embedded youtube-videos.
Andre
Andre ukategoriserede cookies er dem, der analyseres og endnu ikke er klassificeret i en kategori.
GEM & ACCEPTÈR
Powered by CookieYes Logo
  • Fonden
    • Organisationen
    • Ejendomme
    • Økonomi
    • Historie
  • Nyheder
    • Presse
    • Nyhedsbreve
    • Aktuelt
    • Projekter
  • Støtte
    • Søg støtte
    • Open call
    • Lån Valencia
    • Dreyersprisen
  • Kontakt