Dreyers Legater til nystartede arkitektvirksomheder for 2020 er afviklet. Det betyder, at syv nystartede arkitektvirksomheder ved hjælp af undervisning og mentorer nu er skarpere på deres strategi og har fået sat retning på forretningen. To af dem deler deres erfaringer fra årets forløb.
I år kom corona i vejen for forårets opstart af ’Dreyers legater for nystartede arkitektvirksomheder’. Det intense forløb blev rykket til efteråret og er nu afsluttet. Deltagerne fik viden og værdi ud af forløbet, og for nogen var udbyttet et andet end forventet.
”Forelæsningerne var gode og gav os lavpraktisk viden om kontrakter, forsikringer, udbudsregler og så videre, men især mentorforløbet viste sig at være rigtig vigtigt. Den personlige sparring med en erfaren arkitekt har betydet meget for os. Desuden var det dejligt at mødes med de andre tegnestuer, der forretningsmæssigt står lignende sted os selv, og som vi kunne spejle os i” fortæller Aldís Gísladóttir fra Studio Heima.
Tegnestuen er tre år gammel, og omtrent det samme er de to grundlæggeres fælles tvillinger, så nu er der igen overskud og energi til at fokusere mere på forretningen. Det var især dialogen med mentor Christian Hanak fra Juul & Frost, der fik Studio Heima skarpe på deres fremtidige formidling. Den afsluttende opgave med en visuel handlingsplan var en del af dette.

Hovedøen er delt op i områder, der repræsenterer Studio Heimas fokusområder, ydelser og opgavetyper. Når kunderne ankommer til øen, bliver de taget med på “customers journey”, hvor de får overblik over opgavens faser og kan se nye perspektiver og muligheder i projektet.
Fiskerbådene er til at indfange kunder med og skal desuden gøre øen mere synlig og tiltrække spændende opgaver til tegnestuen. På “Islands of helpful friends” er vigtige samarbejdspartnere placeret mens blandt andet netværk, mentor og Arkitektforeningen hører til på en anden øgruppe.
Øboerne udvidede opgaven
”Vi kommer fra begge fra øer. Jeg fra Island og Casper fra Bornholm, og ind til videre har alle vores opgaver været på øer. Derfor var det for os to ø-mennesker oplagt, at skabe en grafisk forretningsplan med øer, men det er alt det, der ligger bagved, der i virkeligheden er interessant,” siger Aldís Gísladóttir, mens Casper Berntsen uddyber:
”Der er flere lag, og ved nærmere eftersyn afslører kortet også beskrivelser af vores arbejdsmetoder, strategier og organisering. Det er et øjebliksbillede af Studio Heima i 2020, der viser status for lige nu samt vores ønsker og fremtidsdrømme. Herfra bliver bygget til og ændret, for øerne er altid i udvikling”.
Afslutningsopgaven på forløbet greb om sig for Studio Heima, der har udarbejdet procesdiagrammer for blandt andet netværk, kunder og opgaver og samlet det med selected works og beskrivelse af ydelser i en booklet. Den tager Aldís og Casper med ud til deres nuværende og potentielle erhvervskunder som give away.

Samarbejde kan løfte de små
Samarbejdet med Christian Hanak har fået Studio Heima sat på sporet, og mentoren fortsætter som sparringspartner for en tid, selv om det formelle forløb er forbi. Også det nye netværk med de andre nystartede tegnestuer håber de to tidligere øboere kan fortsætte.
”Oprindeligt startede vi tegnestue, fordi vi havde opgaver, men corona har givet os et hak i tuden, og nu ønsker vi netværk i forhold til at være opsøgende. Det har været fedt at lære mere om, hvad de andre kan rent fagligt, så vi kan supplere hinanden. Vi har erfaret, at vi kan få en anden type opgaver ved at lave samarbejde med arkitekter, der har andre kompetencer og erfaringer end os selv,” siger Casper Berntsen.
Sætter handling bag strategien
Selv om der var mange fællestræk, skilte særligt ét deltagerpar sig ud på ’Dreyers legater for nystartede arkitektvirksomheder’. Søuld har taget navn med inspiration fra den naturlige råvare søgræs, som virksomheden er bygget op om. Samarbejdet med mentor Jonas Bjerre-Poulsen fra NORM Architects fik også her skærpet forretningsprofilen.
”Hvor vi før troede, at vi primært skulle være en designvirksomhed, der solgte til retail-branchen, har vi gennem forløbet fundet ud af, at vi først og fremmest skal være en leverandør, der sælger til byggebranchen. Der er dog ikke dér, vi kan starte, da vores råvare skal skaleres i takt med vores salg,” fortæller den ene af de to partnere, Tobias Lund Øhrstrøm.



Søuld – Akustikmåtte af ålegræs. Foto: David Stjernholm / @david_stjernholm
Forskellige men ligesindede
Det at have en vision og strategi sætter retning. En af indsatserne er at få skærpet Søulds fortælling som en virksomhed, der er stærke inden for både design og arkitektur. Ved at sætte det lyd- og varmeisolerende materiale i en ramme, bliver det et designprodukt til byggebranchen og ikke kun et råmateriale. Samtidig bliver der nu sat ind for at få flere bønder til at indsamle ålegræs. På den måde skal forretningen udvikle sig i parallelle spor.
”Vi er i gang med at gøre vores strategi til konkrete planer og handle på dem, for eksempel ved at finde samarbejdspartnere indenfor design og salg. Desuden har vi sammen med vores mentor søgt Statens Kunstfond for at få midler til at udvikle vores produkt gennem en række forskellige designudstillinger,” fortæller Pi Fabin, mens hendes forretningspartner Tobias Lund Øhrstrøm runder mere overordnet af:
”Generelt har vi fået øjnene op for, at hvis vi vil vokse i skala, er vi nødt til at inddrage andre, og det faglige indhold fik vi også noget ud af, selv om vi dog har været på andre kurser møntet på iværksættere. Men på dette forløb havde vi alle samme faglige baggrund og sprog. Vi var ligesindede”.

Årets deltagende tegnestuer til Dreyers Legater til nystartede arkitektvirksomheder:
Djernes & Bell, Jeba Arkitekter, Jesper Kusk Arkitekter, Peter Kjær Arkitekter, Nordland Arkitekter, Studio Heima, Søuld, Thi & Dencker Arkitekter.