Frem til 22. december rummer Huset for Kunst og Design i Holstebro en storskala, stedsspecifik installation. Udstillingen Rock Cover / Remix er skabt af arbejdsfællesskabet Spacegirls, der består af de to arkitekter Cisse Bomholt Christiansen og Elisabeth Gellein.

Installationen Rock Cover / Remix fra Spacegirls har et grundrids på to gange tre meter og er fire og en halv meter høj. Den består af en stilladskonstruktion beklædt med 250 unikke fiberarmerede, betonelementer.
I udstillingen hos Huset for Kunst og Design i Holstebro byder Spacegirls publikum indenfor til at opleve installationens materialitet og rumlige forløb, der udspænder sig både horisontalt og vertikalt. Inde i konstruktionen er et trappeløb, der gør det muligt at bevæge sig opad, og ind i det massive ovenlys og opleve det arkitekttegnede udstillingsrum på en helt ny måde.


Teglsten og enkelt geometri
Betonelementerne har fået sin sarte tekstur og farveskala ved brug af knuste teglsten som tilslag i betonen. Teglet står som en direkte reference til kontekstens materialitet, der er bygninger i gule teglsten, tegnet af Inger og Johannes Exner. Det gælder for både Huset for Kunst og Design og naboen, Nørrelandskirken.
Værket står dermed som en udvidelse af husets arkitektur og benytter sig af de samme materialer og samme geometriske formsprog som både Huset for Kunst og Design og Nørrelandskirken. Kirken, der først kom til verden, blev bygget i gule teglsten og med en meget enkel geometrisk form.
Da Huset for Kunst og Design blev opført i 1971, genbrugte arkitekterne materialer og udtryk fra nabokirken. Museet har et ydre, der står i samspil med kirken, mens det skulpturelle indre er præget af en række meget specielle ovenlys.


Med hjælp fra byggebranchen
I denne udstilling genbruger Spacegirls endnu en gang det gule tegl og den simple geometri. De to arkitekter fragmenterer udgangspunktet og sætter det sammen igen i et remix af stedets arkitektur og sansningen af rummet.
Målet med dette stedsspecifikke værk har været at sætte fokus på arkitekturens sanselige dimension – både gennem en undersøgelse af et materiales egenskaber og forholdet mellem værk og kontekst. Projektet er gennemført i tæt samarbejde med forskellige partnere fra byggebranchen.
Dansk Beton har bistået med gode råd og vejledning i produktionen af betonelementerne, mens Paschal-Danmark har assisteret med udvikling af stilladskonstruktionen. Støjer Tegl har bidraget med kasserede gule teglsten, og kulturskribent Magdalena Rozenberg har forfattet en tekst, der inviterer læseren ind i værkets sanselige dimensioner.
Projektet er støttet af Statens Kunstfond og Dreyers Fond.
Rock Cover
/ Remix
Udstillingen af Spacegirls kan ses frem til d 22. december 2019.
Udstillingen er åben hver fredag, lørdag og søndag kl 12 – 16.
Huset For Kunst og Design / Nørrebrogade 1 / 7500 Holstebro
Spacegirls er et arbejdsfælleskab bestående af Cisse Bomholt Christiansen (f.1989) og Elisabeth Gellein (f.1990). De er begge uddannet arkitekt MAA fra Kunstakademiets Arkitektskole i København, hvor de tog deres afgang i 2016.
Til dagligt bor og arbejder de begge i København. Samtidig med deres arbejde med de danske tegnestuer har de udstillet på flere anerkendte kunsthaller og gallerier i både Danmark og norden.
Blandt dem kan nævnes Kunstnernes Efterårsudstilling i 2016, Kunstnernes Påskeudstilling i 2017, den arkitekturkritiske gruppeudstilling Concrete Conspiracies samme år, samt soloudstillingen BODY LOTION i Kvit Galleri i København, 2018.
Soloudstillingen Rock Cover / Remix på Huset for Kunst og Design i Holstebro er deres hidtil største udstilling.
Spacegirls arbejder i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur. Deres praksis baserer sig primært på installationer, hvor taktilitet og materialitet er vigtige komponenter. Ved hjælp af både fysiske og ikke- fysiske materialer udforsker de relationen mellem krop, objekt og rum.
De to arkitekter ser på deres værker som studier i alternative måder at forstå almindelige arkitektoniske spørgsmål – som en slags arkitektonisk grundforskning. De arbejder netop i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur, fordi der her findes rum for at arbejde med konkrete arkitektoniske spørgsmål indenfor nogle bredere og mere fabulerende rammer.