Flygtningene fra Ukraine tæller også mange børn og unge. Derfor åbnede Børns Vilkår en rådgivningslinje på ukrainsk for knap to år siden. BørneTelefonen har siden da haft 870 rådgivningssamtaler med fordrevne børn og unge om det, der fylder mest hos dem, efter de er ankommet til Danmark.
Den 5. april 2022 åbnede Børns Vilkår BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje, og siden da har de ukrainsktalende rådgivere haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge, der er flygtet til Danmark, efter Rusland invaderede Ukraine for to år siden.
Nogle af de emner, der fylder mest på rådgivningslinjen, er angst, stress og bekymringer for familiemedlemmer i Ukraine. Også problemer med sproget, faglige udfordringer, følelsen af isolation og usikkerheden om, hvor længe de skal være i Danmark, og hvordan deres fremtid ser ud, fylder hos mange af børnene. Direktør i Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl siger:
”Vi oplever desværre en udtalt grad af mismod hos mange af de ukrainske børn og unge i Danmark, vi taler med. De befinder sig lige nu i et vakuum med utroligt mange spørgsmål og meget få svar. Både internt i familierne men også i skolen er udfordringerne store, så generelt er vi ret bekymrede for trivslen hos mange af de her børn, der trods flere tiltag og indsatser rundt omkring i kommunerne har det rigtig svært.”
Svært at finde sig til rette i klassen
En stor del af de ukrainske børn og unge fortæller, at de har svært ved at blive en del af det danske skole- og uddannelsessystem, og at de er bekymrede for, om de fagligt kommer langt bagud. Dertil kommer en sprogbarriere, der har betydning for, hvordan børnene falder til i klasserne.
”De samtaler, vi har på vores ukrainske rådgivningslinje, vidner om, at der desværre stadig er et behov for, at vi bliver bedre til at hjælpe de ukrainske børn og unge, der kommer hertil. Særligt i skolen halter det. Det hører vi både fra børnene selv, men også fra deres forældre og fagpersoner på skolerne”, siger Rasmus Kjeldahl og forsætter:
”Lige nu er vi stort set det eneste rådgivningstilbud, der tilbyder ukrainske børn og unge hjælp på deres modersmål, og vi mærker tydeligt, at det for mange er helt afgørende, at et sådant tilbud findes. Som det ser ud lige nu, mangler vi dog midlerne til fortsat at holde linjen åben efter 1. april 2024. Det vil desværre nok få konsekvenser for mange, da rådgivningen kan være et afgørende skridt videre fra en håbløs eller fastlåst situation.”
Udover BørneTelefonen på ukrainsk, har Børns Vilkår også haft en ukrainsk rådgivning på ForældreTelefonen, der lukkede i starten af 2024. Indtil den lukkede havde rådgiverne haft mere end 500 rådgivningssamtaler med ukrainske voksne.
Fakta
- BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje åbnede d. 5. april 2022
- Siden åbningen har BørneTelefonen på ukrainsk haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge
- Øverst i top-10 over henvendelsesårsager er kategorien angst, der fylder i 23 procent af rådgivningssamtalerne. Herefter følger kategorien stress/præstationsangst med 19 procent og dernæst ’integration i det danske samfund’ og ’trivsel i klassen’, der begge fylder i 16 procent af rådgivningssamtalerne
- Den ukrainske rådgivning på ForældreTelefonen har i samme periode haft mere end 500 rådgivningssamtaler
- Læs mere om indsatsen hos Børns Vilkår