Kunstinstallation og symposium CHERISH var støttet af blandt andet Dreyers Fond. Den smukke installation blev værdsat af kirkens gæster sidst i 2018, og tankerne bag mere end fylder Frederikskirkens kuppel ud.
Projektets ejere er scenograf og designer Veronica Hodges og arkitekt, filminstruktør og ph.d Morten Meldgaard. Sidstnævnte sætter egne ord på tankerne bag CHERISH, der betyder at værdsætte.
CHERISH handler om årstiderne, klimaet og modersmålet. Det handler om at forstå, hvorledes den kultur, vi er rundet af, igen er blevet formet at det sted, vi bebor.
Det kan være, som når Søren Ulrik Thomsen beskriver salmebogens flere hundredårige digterværk som en af de store litterære begivenheder i verdens kulturkreds, eller når vi forstår, hvordan klima og vejrlig har formet og dimensioneret vores bygningskunst.
Vores bygninger, digte, sange og vores filosofi, matematik og sprog, er den viden, vi har gjort os om verden. Den er manifestationen af vores erfaring med at bo på jorden i fysisk form.
Som arkitekter har vi et begreb, som hedder skala. Det handler om proportion, størrelse, geometri, men også om relationer og tid. Mennesket som griber i dørgrebet til marmorkirkens dør og det rum, som den leder ind til, oplever fornemmelsen af “skala”.
Her er noget som er større end mig, men også noget som rækker ud over mig i tid. Så forståelsen af skala handler også om tid. Planetens tid, menneskehedens tid, kirkens tid, bygningens tid, min tid, mine børns tid, og den tid hvor jeg ikke længere er her mere.
I stedet er de børnebørns børn, som jeg har oplyst vejen for eller i det mindste efterladt det, jeg havde ansvaret for, som da jeg selv modtog det.
CHERISH handler om at give håb. Kigge ud over vores egen tid og se, at hvis vi kan arbejde sammen og bygge bro til det og dem, vi ikke forstår, kan vores børnebørn sætte børn i en verden, hvor vi har genetableret vores relation til naturen og moder jord, og hvor vi lever i et harmonisk fællesskab med hinanden.
Der behøver ikke være krig, der behøver ikke være fattigdom, og vi er ikke tvunget til at ødelægge os selv, eller den verden vi har skabt sammen. Når vi kigger rundt i dag, i vores tid, er det let at gå i panik og miste fornemmelsen af skala.
Veronica Hodges smukke installation i Marmorkirkens monumentalrum giver os netop dette tilbage, fornemmelse af skala, af dybde, af sammenhæng. Ikke bare mellem det store og det små, men mellem det gamle og det nye, det mandlige og det kvindelige, det forgangne og det kommende.
CHERISH handler om at genfinde jordforbindelsen, harmonien mellem det mandlige og kvindelige og troen på fællesskabet som bærer af den fælles drøm, vi holder for vores børn, og dem som kommer efter os.
Arkitekt, filminstruktør og ph.d Morten Meldgaard om scenograf og designer Veronica Hodges installation:
“Forståelsen af stoflighed, farvesætning, skala, betydning og ritual går i denne oplevelse af Veronicas arbejde op i en højere enhed.
I løbet af udstillingsperioden har jeg fulgt både gudstjenester, vielser og dåbshandlinger og set, at brugere af kirken såvel som besøgende, på en meget konkret måde oplever, at de er blevet givet noget. At kunstneren havde noget på sinde, noget at dele med andre, noget at give ud til alle andre mennesker.
Ikke en personlig smerte eller trauma, men vitterligt et stort håb og en glæde over livet, som går fra det ene menneskes hjerte til det næste.
Det er denne hjertemæssige og mellemmenneskelige kontakt, som er kunsten at nedfælde i et umælende stof, det er heri, udfordringen eller bare fordringen ligger, og det er endeligt derfor, at vi kalder det KUNST. Fordi det ER en kunst, og ikke hvermand eller kvinde givet at beherske”.
Veronica Hodges står bag kunstinstallationen i Marmorkirken med 16.000 håndlavede blomster.
Billeder fra kirken af fotograf Shinsuke Inoue og portræt af Veronica Hodges af fotograf Bela Kotak.
Projektet er en del af den treårige satsning på FNs 17 mål for 2030 hos KADK (Kongelige Danske Kunstakademis skoler for Arkitektur, Design og konservering).
Partnere indbefatter tænketanken Sustainia, Folkekirken, Internationale og nationale kunstnere, tænkere og debatører.
Omdrejningspunktet for CHERISH var klimaforandringerne og bæredygtighed.
“Vi har 17 år til at ændre kurs i forhold til at redde vores verden”.
Frederikskirken – i daglig tale Marmorkirken – lagde rum til installationen af papirklip ophængt i wirekonstruktion.
Installationen var som en baldakin i kirkens skib, hvor publikums blik kunne gå på opdagelse, og hvor events som foredrag, debat og koncerter foregik.