Input til ny epidemilov

  • Fonden
    • Organisationen
    • Ejendomme
    • Økonomi
    • Historie
  • Nyheder
    • Presse
    • Nyhedsbreve
    • Aktuelt
    • Projekter
  • Støtte
    • Søg støtte
    • Open call
    • Lån Valencia
    • Dreyersprisen
  • Kontakt
Dreyersfond  /  Projekter  /  Input til ny epidemilov
Forrige Næste
31. august 2020

Input til ny epidemilov

På baggrund af rapporten ’Retsstaten og covid-19’, der blev udarbejdet med støtte fra Dreyers Fond, var tænketanken Justitias direktør Jacob Mchangama tirsdag den 25. august 2020 inviteret til at holde oplæg for Magnus Heunicke og Folketingets Følgegruppe for covid-19. Her fremlagde han i korte træk rapportens anbefalingerne til den nye epidemilov, Folketinget skal vedtage senest til marts 2021.

Da coronaen ramte Danmark i marts år blev der hastegennemført en række revisioner af epidemiloven, der koncentrerede omfattende magt hos regeringen. Med rapporten ’Retsstaten og covid-19’ har tænketanken Justitia undersøgt retssikkerheden i processen og kommet med en række forslag, der nu bliver hørt i forhold til den kommende epidemilov. Jacob Mchangamas holdt følgende oplæg på mødet med Folketingets Følgegruppe for covid-19 og sundhedsminister Magnus Heunicke.


Jacob Mchangamas oplæg

“Situationen i marts 2020 var svær, og det er forståeligt, at det gik meget hurtigt. Men nu har vi tid til at tænke os bedre om.

Vi skal huske, at det virkelige værn imod en farlig sygdom som covid-19 er befolkningens tillid. Tillid til, at det giver mening at følge myndighedernes påbud og anbefalinger. Og tillid til at påbud og anbefalinger er fornuftige, velunderbyggede og politisk velafbalancerede. Den tillid skal en ny epidemilov være med til at sikre.

Justitias rapport “Retsstaten og Covid-19” har tre overordnede anbefalinger til en ny lov:

1) Den nye epidemilov skal være mere proportionalt afvejet.

Proportionaliteten er helt afgørende for, hvilke indgreb der er berettigede. Det er klart, at da vi midten af marts stod med et muligt katastrofescenarie som i Norditalien, og hvor målet var at sikre at sundhedsvæsenets kapacitet kunne følge med, var selv meget vidtgående indgreb proportionale.

Men i dag, hvor regeringen har gjort det til sin ambition, at der skal være så få smittede som overhovedet muligt, og når smitten ikke i øvrigt udfordrer sundhedsvæsenet, så vil samme vidtgående indgreb ikke kunne legitimeres.

I marts 2020 gik man set i efterklogskabens lys – måske forståeligt nok – for vidt. Det gælder for eksempel sundhedsmyndighedernes adgang til at tvangsundersøge, -indlægge, -isolere og –behandle ved formodning om smitte, ministerens adgang til at iværksætte tvangsvaccination og adgangen til at suspendere patientrettigheder.

Det bør overvejes om sådanne bestemmelser overhovedet skal med i den nye epidemilov – eller om de ikke som minimum skal undergå væsentlige retssikkerhedsmæssige forbedringer.

En idé kunne være, at enhver brug af tvang medfører en pligt for myndighederne til at informere borgeren om retten til at få prøvet tvangen ved domstolene. Og en pligt for myndighederne til at rejse sagen, hvis borgeren ønsker det. Anbefalingerne er i øvrigt uddybet i rapporten.

2) Bedre procedurer for hastebehandling skal inddrage Folketinget.

Der blev vedtaget 22 love relateret til coronasituationen fra 12. marts til 1. juni. De blev alle sammen hastebehandlet, og de fleste ikke sendt i høring – størstedelen med en kortfattet begrundelse om, at lovforslaget havde en hastende karakter “henset til udbruddet af coronavirus” eller lignende. Her burde man have gjort sig bedre overvejelser om, hvorvidt det nu også hastede så meget, at end ikke korte høringsrunder kunne gennemføres.

For eksempel så vi, at Folketinget hastebehandlede anden revision af epidemiloven i slutningen af marts i en situation, hvor smittetrykket var under kontrol og der var grund til forsigtig optimisme. Var det virkelig nødvendigt på det tidspunkt at hastebehandle og give sundhedsministeren beføjelser til at indføre forsamlingsforbud ned til 3 personer?

Epidemien udvikler sig på den ene side relativt hurtigt. Der er ikke altid tid til de almindelige procedurer for lovarbejdet – udvalgsarbejde, høringer, tre behandlinger i salen. Men på den anden side: Så hurtigt udvikler den sig heller ikke. Vi har ikke været i nærheden af en overbelastning af sundhedssystemet i Danmark.

Forholdsregler som afspritning og social afstand har vist sig effektive. Der må være bedre tid til høringsrunder og lovbehandling. Vi kan godt lave hastehøringer! En kort høringsproces er bedre end ingen høringsproces.

Derfor anbefaler vi, at man sikrer adgang til en kort høringsproces og begrænser adgangen til hastebehandling af lovforslag til, når det er bydende nødvendigt. Og ikke bare til, når regeringen mener, at det er en god idé.

3) Magtbalancen mellem Folketinget og regeringen skal genoprettes.

De to første anbefalinger handler om at forbedre lovgivningen og Folketingets inddragelse i lovgivningsarbejdet. Men også når loven er på plads, er det vigtigt at sikre løbende parlamentarisk inddragelse og åbenhed.

Især forløbet omkring fase 1 og 2 af genåbningen viste, at regeringen i praksis kunne beslutte det de ville, og så kunne Folketinget koble sig på i det omfang, regeringen syntes var passende. Her bar forløbet omkring fase 4 præg af en langt bedre politisk proces med stor inddragelse af Folketinget.

Den parlamentariske inddragelse er vigtig, fordi den skaber legitimitet for beslutningerne og dermed grundlaget for befolkningens tillid. Åbenheden er vigtig. De sundhedsfaglige anbefalinger er vigtige. Og de beregninger, der ligger bag beslutningerne, er vigtige.

Men de sundhedsfaglige vurderinger er jo kun gyldige, når der er sat politiske rammer for dem: Hvor meget smitte vil vi acceptere? Hvor mange må ligge i respirator? Hvilke økonomiske konsekvenser vil vi acceptere? Det er alt sammen politiske beslutninger.

Det eneste organ, der har legitimitet til at træffe den slags beslutninger, er Folketinget.

Jo større politisk betydning en beslutning har, desto væsentligere er det at sikre Folketingets opbakning. Forankringen bør ikke kun være formel og bestå i, at regeringen ikke har et flertal imod sig i Folketinget, men den bør også være reel, således at Folketinget har indsigt i og indflydelse på regeringens beslutninger.

En idé kunne være at oprette et covid- eller epidemi-udvalg, som regeringen skal orientere om væsentlige udviklinger og rådføre sig med – eller efter omstændighederne indhente samtykke fra – før væsentlige beslutninger. En parallel kunne være Det Udenrigspolitiske Nævn, hvor regeringen skal forelægge væsentlige beslutninger som nævnet kan udtale sig for eller imod.

Regeringen kan stadig handle. Og handle hurtigt. Men der er åbenhed om, hvordan Folketinget stiller sig og der skabes større legitimitet for de beslutninger, som regeringen træffer. Det skaber øget gennemsigtighed, også hos offentligheden.

Udvalget kunne også danne ramme om evalueringsprocesser, hvor regeringen skal fremlægge begrundelser og resultater for forskellige indgreb og beslutninger. Det vil også efter vores mening kunne modvirke påstandene om magtfuldkommenhed, som har ramt regeringen.

Endelig kunne man – inspireret af Norge – forkorte solnedgangsklausulen, så loven fx skal fornys hver måned. Det vil også medføre øget parlamentarisk kontrol”



Interview om ’Retsstaten og covid-19’

Retsstaten og Covid-19

Download

Download hele rapporten ‘Retsstaten og covid-19’

FONDEN
Kontakt

Dreyers Fond
Løvenborg
Vesterbrogade 34, 3
1620 København V

 

Cookiepolitik

Administrationschef
Patricia De Moor
Tlf. 33 25 53 11 /
info@dreyersfond.dk

Kommunikationschef
Katrine Krebs
Tlf. 61 61 44 12 /
presse@dreyersfond.dk

Følg Dreyers Fond på:

     
Cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til at tilpasse vores indhold, vi og tredjeparter bruger cookies til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik på hjemmesiden. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Ved at klikke "Accepter alle" giver du samtykke til brugen af cookies.. Du kan også klikke på "Cookieindstillinger" for at vælge præcist hvad du vil give lov til eller helt klikke afvise.
Cookieindstillinger Afvis Accepter alle
Tilpas dine cookietilladelser

Privatindstillinger

Bestem hvilke cookies du vil tillade.

Du kan til enhver tid ændre disse indstillinger på vores cookiepolitik side. Dette kan dog medføre, at nogle funktioner ikke længere er tilgængelige.
For information om sletning af cookies, bedes du rette i din browsers indstillinger.

Lær mere om de cookies, vi bruger.

Med skyderen kan du aktivere eller deaktivere forskellige typer cookies:
Nødvendige
Altid aktiveret
Nødvendige cookies er absolut nødvendige for, at webstedet fungerer korrekt. Disse cookies sikrer grundlæggende funktioner og sikkerhedsfunktioner på hjemmesiden, anonymt.
CookieVarighedBeskrivelse
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionelle
Funktionelle cookies hjælper med at udføre visse funktioner som deling af webstedets indhold på sociale medieplatforme, indsamling af tilbagemeldinger og andre tredjepartsfunktioner.
Performance
Performancecookies bruges til at forstå og analysere nøglepræstationsindekserne på hjemmesiden, som hjælper med at levere en bedre brugeroplevelse for de besøgende.
CookieVarighedBeskrivelse
_gat1 minuteThis cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
Analytics
Analytiske cookies bruges til at forstå, hvordan besøgende interagerer med hjemmesiden. Disse cookies hjælper med at give oplysninger om metrics antallet af besøgende, afvisningsprocent, trafikkilde osv.
CookieVarighedBeskrivelse
_ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
CONSENT16 years 5 monthsThese cookies are set via embedded youtube-videos. They register anonymous statistical data on for example how many times the video is displayed and what settings are used for playback.No sensitive data is collected unless you log in to your google account, in that case your choices are linked with your account, for example if you click “like” on a video.
Reklame
Annoncecookies bruges til at give besøgende relevante annoncer og marketingkampagner. Disse cookies sporer besøgende på tværs af websteder og indsamler oplysninger for at levere tilpassede annoncer.
CookieVarighedBeskrivelse
IDE1 year 24 daysUsed by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie15 minutesThis cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysThis cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
YSCsessionThis cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.
yt-remote-connected-devicesneverThese cookies are set via embedded youtube-videos.
yt-remote-device-idneverThese cookies are set via embedded youtube-videos.
Andre
Andre ukategoriserede cookies er dem, der analyseres og endnu ikke er klassificeret i en kategori.
GEM & ACCEPTÈR
Powered by CookieYes Logo
  • Fonden
    • Organisationen
    • Ejendomme
    • Økonomi
    • Historie
  • Nyheder
    • Presse
    • Nyhedsbreve
    • Aktuelt
    • Projekter
  • Støtte
    • Søg støtte
    • Open call
    • Lån Valencia
    • Dreyersprisen
  • Kontakt