Dreyers Fond har flere gange støttet Levende Menneskerettigheder samt hædret organisationens grundlægger Thorkild Høyer. Senest er støtten gået til at skabe øget synlighed, så flere skoler, ungdomsuddannelser og øvrige uddannelsesinstitutioner får øje på den attraktive mulighed for at tilbyde de unge viden om menneskerettigheder. Det sker via dilemmaer fra den virkelige verden præsenteret af engagerede advokater.
“Drenge, hvorfor sidder I helt hernede?” Det var en advokat i et blåt jakkesæt, der henvendte sig til tre teenagedrenge. De havde sat sig på bageste stolerække i et stort lyst lokale på Sorø Akademi, der også huser en kostskole. “Det ved jeg ikke. Vi sidder altid bagerst,” svarede en af drengene. Advokaten insisterede: “Nej, I skal da med frem. Jeg hedder i øvrigt Rasmus. Hyggeligt at møde jer.”
Tidligere i år underviste advokat og ambassadør for Levende Menneskerettigheder Rasmus Wandall elever på Sorø Akademi. Undervisningen handlede om samtykke og tog udgangspunkt i Levende Menneskerettigheders undervisningsspil. De unge sad stille og lyttede med, som retssagen i undervisningsspillet udfoldede sig, men bagefter kom både holdninger og spørgsmål. Drengene fra bageste række var rykket frem i salen og en af dem rakte hånden op og spurgte: “Men skulle hun ikke have sagt tydeligere fra?” Dét er et af de spørgsmål, der ofte bliver stillet, og som lige så ofte deler gruppen af eleverne i to, hvad angår holdninger.
Levende Menneskerettigheder arbejder for at gøre unge i Danmark klogere på menneskerettigheder. Det sker gennem et stort netværk af advokater og fuldmægtige, der frivilligt tager rundt på skoler og uddannelsesinstitutioner for at gøre de unge klogere på deres rettigheder.
“De sidste mange år har vi set eksempler på, at forholdet mellem staten og individet rykker sig. Og det er altid til statens fordel. Jeg tror på, at hvis vi ikke gør noget nu, så har vi ikke menneskerettighederne, som vi kender dem, om en generation eller to.”
Det siger advokater Marc Malmberg Stounbak, der har et klart formål med at være frivillig ambassadør i Levende Menneskerettigheder. En anden ambassadør er advokat Rasmus Amandusson. Han har også et klart formål med frivilligt at tage ud og undervise unge på skoler og andre uddannelsessteder:
“Efter samtykkebestemmelsen blev tilføjet har jeg fået mange helt unge klienter ind, og sådanne sager er forfærdelige for alle parter. Samtykke kan være svære at navigere i for de unge. Lige præcis derfor er det vigtig, at vi klæder dem ordentlig på, så de kan passe på sig selv og hinanden.”
Sager fra virkeligheden
Levende Menneskerettigheder har omkring 25 advokater over hele landet tilknyttet organisation, og planen er, at der skal mange flere til. Organisationen har en ambition om at dække hele landet, og at Levende Menneskerettigheder skal ud og undervise hver uge. Organisationen er ikke i mål men godt på vej fortæller sekretariatsleder i Levende Menneskerettigheder Søren Bech Laursen, og fortsætter:
“En af vores styrker er undervisningsspillene. Vi tager udgangspunkt i virkelige sager, hvilket giver en enorm troværdighed til spillene. Der er for eksempel et spil om en voldtægtssag, som skal gøre de unge klogere på samtykkelovgivningen. Vi har også et andet spil om en asylansøger, hvor man følger dennes vej igennem det danske system. Det gør det nemt for advokaterne at møde de unge i øjenhøjde, fordi de kender stoffet og kan trække på deres egne erfaringer fra forskellige sager. Det er også noget, de unge synes er enormt spændende at høre om.”