Litteratur og kunst og andet kreativt indhold – derunder også det digitale – giver os viden, kulturelle oplevelser, indsigt og underholdning. RettighedsAlliancen ønsker, at fremtidige generationer forstår vigtigheden af at beskytte kulturelt indhold. Derfor har de udarbejdet et oplysningsprojekt om dannelse, læring og ophavsret målrettet fremtidens folkeskolelærere.
Queen Anne lagde navn til den første egentlige ophavsretslov i 1710. Begrundelsen, the Queen Anne statutes, lød: “the encouragement of learning, the prevention of the practice of piracy, and the encouragement of learned men to write and compose useful books”. Formålet er det samme i dag: at forhindre pirateri for at sikre produktion af ny viden.
Bøger, design og andet kreativt indhold har gennem århundreder været genstand for kopiering, men udviklingen hen imod det digitale samfund medfører, at beskyttelse af ophavsrettigheder er blevet udfordret på nye måder og i et helt andet omfang. I dag er det muligt på få sekunder at kopiere og dele f.eks. en film, som det har taget flere år at producere. Det risikerer at undergrave økonomien i den kreative produktion. Det risikerer også at udvande det kulturelle indhold, som danner grobund for alle borgeres dannelse.
RettighedsAlliancen vil bidrage til, at viden om rettigheder bliver en naturlig del af undervisningen i de danske folkeskoler, og derfor har de sammen med Copydan og Hans Reitzels Forlag udarbejdet et oplysningsprojekt om dannelse, læring og ophavsret for lærerstuderende og lærere. RettighedsAlliancen er den førende organisation i Danmark specialiseret i håndhævelse af ophavsretten på internettet. Dreyers Fond støtter projektet, som skal fremme et lovligt forbrug af digitalt indhold og give fremtidens folkeskolelærere redskaber til at formidle betydningen af rettigheder til deres elever.
Kulturelt indhold åbner døre til verden
Dannelsestænker og førsteamanuensis i pædagogik, Keld Skovmand, er med i RettighedsAlliancens projekt for at understrege betydningen af kulturelt indhold for vores individuelle dannelse. Keld Skovmand fortæller i en video om, hvordan ophavsret hænger sammen med dannelse og didaktik.
Dannelse handler om forbindelsen mellem dig selv og verden, forklarer han, og kulturelt indhold kan ses som døre til verden. Derfor er det vigtigt at beskytte kulturelt indhold. Det skal kunne betale sig at skabe ny viden, nye kulturelle oplevelser, indsigt og underholdning. Ellers bliver det kulturelle indhold fattigere, og vi mister dannelse.
Derfor er det også problematisk, når 48% af danske studerende deler digitale studiebøger ulovligt. Desuden undergraver det forfatteres og forlagenes økonomi. Og så er det selvfølgelig strafbart.
Lovgivning og straf
Ophavsretten er fastlagt i lovgivning for at sikre, at kreative skabere ejer rettighederne til deres egne værker og deres eget indhold – som derfor kan beskyttes mod misbrug (krænkelse) i form af at blive kopieret, delt eller solgt uden tilladelse fra ophavspersonerne.
Ophavsretten er helt afgørende for filmskabere, musikere, pladeselskaber, forfattere, forlag, kunstnere, fotografer, designere, medier, spilproducenter og mange flere, da den honorerer eksisterende indhold og sikrer grundlaget for, at der kan skabes nyt kreativt indhold i fremtiden.
I dag bliver ulovlige kopiprodukter distribueret på internettet i så omfattende grad, at det er bestemmende for de økonomiske rammer og vilkår for både den enkelte kunstner og de kreative virksomheder. Udviklingen i retning af et digitaliseret samfund har medført et stort behov for at tydeliggøre, hvornår det er ulovligt at kopiere andres indhold, og hvorfor det er vigtigt at værne om ophavsretten.
Denne bevidsthed om ansvar og respekt for indhold forsøger RettighedsAlliancen også at formidle til kommende folkeskolelærere i et kompendium. Professor i ophavsret og forfatter Morten Rosenmeier, lærerbogsforfatter Henrik Juul og Copydan har været med til at udvikle kompendiet, som blandt andet svarer på, hvad ophavsret går ud på, og hvilke muligheder man som lærer har, når man skal bruge rettighedsbeskyttet indhold i sin undervisning. Kompendiet behandler også, hvordan lærere kan formidle viden om ophavsret i deres undervisning. Endelig lærer de om, hvilke juridiske sanktioner der er, hvis man overtræder ophavsretsloven – fra erstatning og bøde til betinget eller ubetinget fængsel.
Læs kompendiet ‘OPHAVSRET Hvorfor, hvad og hvordan?’
Se dannelsesfilmen om, hvordan dannelse hænger sammen med læring, undervisning – og ophavsret.
Topbillede: Sam Balye
RettighedsAlliancen
RettighedsAlliancen kæmper for at beskytte den kreative branches rettigheder på internettet, og som interesseorganisation repræsenterer de mere end 100.000 danske rettighedshavere inden for blandt andet film-, musik-, litteratur-, billede-, design- og mediebranchen.
Projektet Dannelse, læring og ophavsret
RettighedsAlliancen vil gerne bidrage til at viden om rettigheder bliver en naturlig del af undervisningen i de danske folkeskoler, og derfor har de sammen med Copydan og Hans Reitzels Forlag udarbejdet et oplysningsprojekt om dannelse, læring og ophavsret for lærerstuderende og lærere.
Læringsvideoen og kompendiet kan bruges af lærerstuderende på professionshøjskoler landet over og af lærere, der gerne vil have mere indsigt i forløbets emner. Dermed får fremtidens folkeskolelærere redskaber til at formidle betydningen af rettigheder til deres kommende elever samt fremme et lovligt forbrug af digitalt indhold.
RettighedsAlliancen, CopyDan AVU og Hans Reitzels Forlag har desuden gennem 2022- 2024 afholdt workshops for lærerstuderende på professionshøjskoler fordelt over hele landet. På disse workshops er der blevet præsenteret viden om basal ophavsret og betydningen af rettigheder i en samfundsmæssig kontekst, og det er diskuteret, hvordan de som kommende folkeskolelærere kan introducere deres elever for rettigheder og betydningen af disse.
Ophavsret
Begrebet “ophavsret” dækker over nogle juridiske regler, der skal sørge for, at mennesker, der skaber litteratur og kunst, får en betaling, når man kopierer deres materiale eller distribuerer det offentligt. Det kræver f.eks. tilladelse at kopiere tekster og uddele dem til eleverne eller at lægge en film ud på nettet.
De ophavsretlige regler står i ophavsretsloven, som ændres tit. Man kan finde den seneste udgave på nettet, bl.a. på retsinformation.dk.
Ophavsretten beskytter:
• Tekster, herunder bøger, artikler, hjemmesider, breve m.m.
• Billedkunst, herunder fotografier, tegninger, malerier, landkort, statuer, bygninger m.m.
• Design, f.eks. møbler, lamper, service, tøj og sko
• Computerprogrammer
• Musik uanset genre
• Scenekunst, herunder teaterstykker, koreografi m.m.
• Film, herunder spillefilm, dokumentarfilm, hjemmevideoer o.l.
• Kompilationer, herunder leksika, antologier m.m.
• Udøvende kunstneres præstationer, f.eks. skuespillerpræstationer og sangeres fremførelser
• Lydoptagelser
• Radio- og tv-udsendelser.