Verdens største og ældste organisme kan hjælpe os til at minimere vores affald. Dreyers Fond og Arkitektforeningen har i det fælles projekt #MATERIALER sat arkitekter, kunstnere og producenter sammen for at udvikle nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Ét af de 10 teams eksperimenterer med rodnettet til svampe, mycelium, som på kort tid kan gro større plader til byggeriet, der har både nye æstetiske og akustiske egenskaber. Deres resultater er vist på udstillingen Reset Materials og her forklaret i en kort film.
Under svampens frugtlegeme, nede i jorden, er dens rodnet, som kaldes mycelium. Det er et kæmpestort netværk, der gror inde i biomasse, hvor det spiser og omsætter organisk affald, som det cirkulerer tilbage i biosfæren. I projekt #MATERIALER af Dreyers Fonds og Arkitektforeningen eksperimenterer et af de 10 teams med mycelium, der har et stort, men uudforsket potentiale. Teamet forsøger at vækste nye byggeprodukter og at styre nogle bestemte dele af processen.
”Svampe er fascinerende og også inspirerende, for i naturen er de jo en helt essentiel del af at cirkulere næringsstoffer. Der findes ikke affald ude i skoven, og det er svampen en stor del af årsagen til. Så den er super tunet til at nedbryde organiske ting, og det kan vi jo udnytte til at undgå at skabe affald i andre sammenhænge,” siger Jon Strunge fra Naturpladen ApS.
Foto: Claus Lillevang
Altædende svamp
I et laboratorium i en afsidesliggende gård på Fyn udvikler Naturpladen deres produkter, der er akustikpaneler groet ved hjælp af mycelium. Først tager de plantefibre, for eksempel restfibre fra landbruget, pasteuriserer dem og tilfører en trænedbrydende svamp. På to-tre uger gror det sammen ved, at fibrene bindes sammen i et 3D-netværk. Derefter bliver materialet dehydreret og varmebehandlet og ender så som et let skummateriale, Naturpladen, der er skabt af lokale råvarer, er bionedbrydeligt og produceret med meget lavt energiforbrug. Alt fra hamp, tagrør, savsmuld, halm, hø, lyng samt fødevare- eller tekstilaffald kan blive brugt, og dermed er processen en slags upcycling af affaldsprodukter. Slutproduktet til byggeriet har desuden gode akustiske egenskaber.
”Fra et akustisk perspektiv er mycelium og den måde, det vækster op på, utroligt spændende. Vi kan i højere grad begynde at styre, hvor vi absorberer i mere specifikke oktavbånd, altså frekvensområder. Det betyder, at vi kan begynde at sammensætte materialet på en måde, hvor vi kan absorbere noget lyd mere end anden, og det giver os en helt anden evne til at designe materialet og lyden og oplevelsen på samme tid,” forklarer Isak Worre Foged, professor og arkitekt MAA, Det Kongelige Akademi.
Foto: Claus Lillevang
Accepteret kontroltab
For Isak Worre Foged er det interessant at arbejde med dynamiske materialer, som vækster, og teamets eksperimenter har resulteret i meget forskelligartede elementer med stor variation og dybde, som stimulerer lysten til at afkode og forstå materialet, forklarer han:
”På den måde relaterer det til nogle af de diskussioner, vi har, om kunstens rolle i det, vi arbejder med. Når vi går ind i de her processer med at vækste ting og arbejde med dynamiske materialer, så skal vi give noget kontrol væk nogle gange. Eller vi skal overlevere kontrollen til en fabrikationsproces på en anden måde, end vi gør i dag. I årtier har vi fokuseret på en industrialiseret proces, og hvor vi har ønsket repetitive, sammenlignelige elementer. Her gå over til en vækstet proces, hvor vi begynder at diskutere og acceptere den diversitet, som kommer ud, og som vi måske heller ikke kan forudse. Der kommer et skifte i den måde, vi skal tænke noget af det, vi designer og arbejder med; at vi sætter noget i gang, og så har vi en vis forståelse for, hvad der kommer ud, men vi har ikke helt styr på penslen alle steder, for det er noget, som opstår i processen.”
Foto: Claus Lillevang
Spektakulære og rolige flader
Nogle af de nye plader fra projektets eksperimenter har ”spektakulære” og ”sprælske” overflader, ifølge Jon Strunge og Isak Worre Foged, mens andre næsten er helt glatte og rolige. Teamet har eksperimenteret med begge dele, men de rolige og ensartede overflader er der større brug for, fordi de kan bruges i mange flere typer byggerier og på langt større flader i byggeriet. Derfor er det her, den store miljøgevinst ligger, forklarer de.
Jon Strunge (TV) og Isak Worre Foged (TH). Foto: Claus Lillevang
Holdet er sat sammen, så de forskellige parter repræsenterer hele værdikæden i det byggede miljø. Naturpladen ApS udgør både producentdelen og kunstneraspektet. Det Kongelige Akademi agerer videnspartner og har specifikt fokus på den akustiske undersøgelse. Derudover er der tilknyttet en mindre tegnestue, nikolova/aarsø, der blandt andet ser på mulighederne for at indfarve akustikpanelerne, samt den store tegnestue, Henning Larsen Architects, der er fokuseret på skalering og anvendelse af materialet i fremtidige byggede projekter.
Projektet er en del af initiativet #MATERIALER, et samarbejde mellem Dreyers Fond og Arkitektforeningen for at udvikle radikalt nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Gennem et år har 10 udvalgte, tværfaglige teams, bestående af arkitekter, kunstnere og producenter, genbesøgt nogle af planetens ældste ressourcer samt affaldsprodukter fra moderne industrielle processer for at udvikle nye, bæredygtige materialer med særlige rumlige og sanselige kvaliteter. Mycelium teamet består af professor og arkitekt MAA Isak Worre Foged fra Det Kongelige Akademi, Jon Strunge og Jørgen Strunge, der producenter og kunstnere fra Naturpladen ApS, arkitekt Jonas Aarsø fra nikolova/aarsø og arkitekt Magnus Reffs Kramhøft fra Henning Larsen Architects.
FAKTA om #MATERIALER
10 deltagende teams er udvalgt gennem et Open Call iværksat af Dreyers Fond i maj 2022 og siden projektstyret af Arkitektforeningen. De udvalgte teams fik adgang til udviklingsprojektet #MATERIALER og et étårigt legat til undersøgelse og udvikling af deres respektive materialer.
Udstillingen Reset Materials – Towards Sustainable Architecture på Copenhagen Contemporary er kurateret i samarbejde med ekstern kurator og arkitekt Chrissie Muhr og skabt i et samarbejde mellem CC og Arkitektforeningen. I forbindelse med projektet vil der blive udgivet en publikation af Arkitektens Forlag i slutningen af udstillingsperioden. Alt er støttet af Dreyers Fond og udspringer af fondens projekt #MATERIALER.
Film er skabt af Emilie Koefoed, Martin Gravgaard, Sebastian Kerdil og Claus Lillevang.
Topbillede: Hampus Berndtson.
Alle 10 teams
Biocement
Lasse Lind, Aleksander Kongshaug (GXN / 3XN Architects)
Silas lnoue (kunstner)
Esben Mølgaard (IBF, producent)
Jan Vandesande, Troy Hottle (BioMason, producent)
Hempcrete
Søren Thirup Pihlmann og Jakob Rabe Petersen (Pihlmann Architects)
Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen (Studio ThinkingHand, kunstner)
Christian Vædele-Larson (HempCrete.dk ApS, producent)
Jord
Simeon Østerlund Bamford og Mathias Ørum Nørgård (ReVærk, arkitekter)
Kasper Kjeldgaard (kunstner)
Caroline Nørgård (arkitekt)
Monoblok
Desislava Lynge og Michael Lynge (Lynge Lynge Arkitekter)
Jakob Steen (kunstner)
Mikael Martlev (Master Mason, murermester)
Xella (producent)
Mycelium
lsak Worre Foged (Det Kongelige Akademi, arkitekt)
Jon Strunge og Jørgen Strunge (Naturpladen ApS, producent)
Jonas Aarsø (nikolova/aarsø, arkitekter)
Magnus Reffs Kramhøft (Henning Larsen Architects)
Nælde, hamp, hør og ålegræs
Frans Drewniak (arkitekt)
Sara Martinsen (Kunstner)
Plastik
Vicki Thake (arkitekt)
Grethe Wittrock (tekstilkunstner)
Torben Eskerod (fotograf)
Silicium
Anders Lendager, Nikolaj Callisen Friis, Daga Karlsson, Andreas Berg Bonnén (Lendager, Arkitektur og rådgivning)
Honey Biba Beckerlee (kunstner)
En Jord (producent)
Eco Silicate (Producent)
Strå
Anne Beim, Line Kjær Frederiksen and Lykke Arnfred (CINARK – Center for Industriel Arkitektur, Det Kongelige Akademi)
Tove Storch (kunstner)
Laura Feline Ebbesen (tækkere)
Thomas Gerner (Straatagets Kontor, tækkere)
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut
Træ
Kim Lenschow og Anders Wilhelmsen (Office Kim Lenschow, arkitekt)
Bonnie Hvillum (Natural Material Studio, kunstner)
Hans Peter Dinesen (Dinesen, producent)