Iltmasken kan redde liv. Og måske kan den sidenhen få en ny funktion som rumdeler. Dreyers Fond og Arkitektforeningen har i det fælles projekt #MATERIALER sat arkitekter, kunstnere og producenter sammen for at udvikle nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Ét af de 10 teams indsamler plastikaffald fra Rigshospitalet og eksperimenterer med at omsmelte det til forskellige semitransparente plader, der kan blive brugt i byggeriet. Deres resultater er vist på udstillingen Reset Materials og her forklaret i en kort film.
Brugte iltmasker, engangshandsker og andet plastikudstyr ender hver dag i store mængder i hospitalernes gigantiske affaldssystem. Det medicinale engangsudstyr er udført i høj kvalitet men kan af hygiejniske årsager ikke blive genbrugt til deres oprindelige funktion. I projekt #MATERIALER af Dreyers Fonds og Arkitektforeningen forsøger et af de 10 teams at finde nye anvendelser i byggeriet til det medicinale engangstyr. Arkitekt Vicki Thake har studeret affaldsstrømmene og samarbejdet med Rigshospitalet om at indsamle iltmasker, ventilationsposer og slanger for at omsmelte dem og skabe forskellige semitransparente plader til brug i byggeriet, blandt andet som mobile rumdelere.
Plastens vandring
Vicki Thake fortæller, at det har påvirket hende meget at få lov at opleve plastens vandring på hospitalet, fra det bliver samlet i affaldsposer på operations- og sengestuerne, til det bliver sorteret og afhentet af portørerne, der kører affaldet ned i kældergangene og derfra ud af bygningen, hvor det bliver komprimeret til videre transport til udlandet. Arkitekten fortæller:
”Der er nogle særlige oplevelser omkring det at tage udgangspunkt i medicinalt engangsudstyr, fordi vi alle har nogle særlige relationer til hospitaler, nogle særlige oplevelser, som både kan være nogle fine, gode oplevelser, hvor der bliver reddet liv, og det kan også være nogle oplevelser, hvor vi siger farvel til livet.”
Foto: Emilie Koefoed
Foto: Emilie Koefoed
Foto: Claus Lillevang
Lys og tråde
Det, der er karakteristisk ved plastikken, er, at det bliver flydende under opvarmning, så man kan forme det, og det giver uanede muligheder, fortæller Vicki Thake. Det brugte medicinale engangsudstyr bliver først makuleret, så nye granulater opstår. De granulater kan så blive smeltet til den ønskede funktion. Det endelige plastikobjekt kan enten være blødt eller hårdt; det kan antage organiske former, eller det kan være helt retvinklet og skarpt, og det kan have mange grader af transparens og mange farvenuancer. De mange materialeprøver fra projektets eksperimenter hænger på udstillingen ’Reset Materials’ ved siden af hinanden for at danne en slags palet over de muligheder, der ligger i plastikken.
Projektet er et samarbejde med tekstilkunstner Grethe Wittrock og fotograf Torben Eskerod. Grethe Wittrocks arbejde med tråd og vævning har givet inspiration til, hvordan der i projektet kan blive indarbejdet og komponeret tråde i plastikken, der øger materialets styrke. Torben Eskerods billeder har også været med til at forme projektet, fortæller Vicki Thake:
”Det er en meget stor del af mit arbejde at have fotografiet med under hele processen, for fotografiet ’overrasker mig tilbage’, så det er ikke alene et spørgsmål om, at fotografiet er et resultat af det, der bliver udviklet, men fotografiet er en essentiel del af processen til at forstå materialet. Og i den sammenhæng har Torben et vidensfelt omkring det at indfange lys i reaktion med flader i reaktion med mellemrum.”
Foto: Claus Lillevang
En ny rolle
”Der er et enormt plastspild og forbrug af medicinalt engangsudstyr, som har en afgørende rolle i relation til mennesket – i forhold til at redde liv, forlænge liv og gøre liv bedre. Det betyder, at der er meget store mængder, der udgår fra sundhedsregionerne. Hvad der så sker med de her mængder, er mit klare interessefelt. Både hvordan vi kan forholde os til det på sigt, lokalt, så vores forbrug ikke bliver transporteret ud over landegrænserne, og så hvordan vi kan give det en ny rolle, et nyt liv, fordi vi kan smelte det igen og igen,” siger Vicki Thake.
Projektet er en del af initiativet #MATERIALER, der er et samarbejde mellem Dreyers Fond og Arkitektforeningen for at udvikle radikalt nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Gennem et år har 10 udvalgte, tværfaglige teams, bestående af arkitekter, kunstnere og producenter genbesøgt nogle af planetens ældste ressourcer samt affaldsprodukter fra moderne industrielle processer for at udvikle nye, bæredygtige materialer med særlige rumlige og sanselige kvaliteter. Plastikteamet består af arkitekt og ph.d. Vicki Thake, fotograf Torben Eskerod og tekstilkunstner Grethe Wittrock.
FAKTA om #MATERIALER
10 deltagende teams er udvalgt gennem et Open Call iværksat af Dreyers Fond i maj 2022 og siden projektstyret af Arkitektforeningen. De udvalgte teams fik adgang til udviklingsprojektet #MATERIALER og et étårigt legat til undersøgelse og udvikling af deres respektive materialer.
Udstillingen Reset Materials – Towards Sustainable Architecture på Copenhagen Contemporary er kurateret i samarbejde med ekstern kurator og arkitekt Chrissie Muhr og skabt i et samarbejde mellem CC og Arkitektforeningen. I forbindelse med projektet vil der blive udgivet en publikation af Arkitektens Forlag i slutningen af udstillingsperioden. Alt er støttet af Dreyers Fond og udspringer af fondens projekt #MATERIALER.
Film er skabt af Emilie Koefoed, Martin Gravgaard, Sebastian Kerdil og Claus Lillevang.
Topbillede: Claus Lillevang
Alle 10 teams
Lasse Lind, Aleksander Kongshaug (GXN / 3XN Architects)
Silas lnoue (kunstner)
Esben Mølgaard (IBF, producent)
Jan Vandesande, Troy Hottle (BioMason, producent)
Søren Thirup Pihlmann og Jakob Rabe Petersen (Pihlmann Architects)
Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen (Studio ThinkingHand, kunstner)
Christian Vædele-Larson (HempCrete.dk ApS, producent)
Simeon Østerlund Bamford og Mathias Ørum Nørgård (ReVærk, arkitekter)
Kasper Kjeldgaard (kunstner)
Caroline Nørgård (arkitekt)
Desislava Lynge og Michael Lynge (Lynge Lynge Arkitekter)
Jakob Steen (kunstner)
Mikael Martlev (Master Mason, murermester)
Xella (producent)
lsak Worre Foged (Det Kongelige Akademi, arkitekt)
Jon Strunge og Jørgen Strunge (Naturpladen ApS, producent)
Jonas Aarsø (nikolova/aarsø, arkitekter)
Magnus Reffs Kramhøft (Henning Larsen Architects)
Frans Drewniak (arkitekt)
Sara Martinsen (Kunstner)
Vicki Thake (arkitekt)
Grethe Wittrock (tekstilkunstner)
Torben Eskerod (fotograf)
Anders Lendager, Nikolaj Callisen Friis, Daga Karlsson, Andreas Berg Bonnén (Lendager, Arkitektur og rådgivning)
Honey Biba Beckerlee (kunstner)
En Jord (producent)
Eco Silicate (Producent)
Anne Beim, Line Kjær Frederiksen and Lykke Arnfred (CINARK – Center for Industriel Arkitektur, Det Kongelige Akademi)
Tove Storch (kunstner)
Laura Feline Ebbesen (tækkere)
Thomas Gerner (Straatagets Kontor, tækkere)
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut
Kim Lenschow og Anders Wilhelmsen (Office Kim Lenschow, arkitekt)
Bonnie Hvillum (Natural Material Studio, kunstner)
Hans Peter Dinesen (Dinesen, producent)