Forløbet ‘Dreyers legater til nystartede arkitektvirksomheder’ er netop afsluttet for 2021. Endnu et hold af fremtidens toneangivende arkitekter rundede af med at fremlægge visuelle og visionære forretningsplaner.
Som altid foregår afslutningen på forløbet ‘Dreyers legater til nystartede arkitektvirksomheder’ ved, at alle deltagerne fremlægge deres forslag til en visuel forretningsplan. Set med klassiske business-briller er det ret alternative bud, men det er umuligt ikke at lade sig imponere af den kreativitet og forretningsmæssige indsigt, der ligger bag de visuelle og visionære forretningsplaner. Et par indtryk fra dagen er samlet.
Hald & Ravnborg
Her er dækket op til middagsselskab, for det at samles om et bord og at drive virksomhed minder om hinanden. Tallerken repræsenterer identitet, plads i markedet og sammensætning af opgaver. I højre side er der værktøjer og ressourcer, mens der i venstre er redskaber til at opbygge og fastholde relationer. Uden for dækkeservietten er dog også en ”relationsafliver”, for indimellem giver det størst værdi at afslutte et samarbejde. Glassene skaber netværk, for når vi husker at skåle ud til bordet, får vi serveret de gode retter – eller opgaver. Sejrene bliver fejret med et glas champagne, mens lykkekagerne symboliserer satsninger, og de fejl, der sker undervejs i enhver forretningsudvikling, giver lidt pletter på dugen hist og her.
Studio Eika
Med et ét-årigt perspektiv har Studio Eika skabt en forretningscirkel, der består af igangværende projekter, og som derfor forskyder sig, når forretningen udvikler sig. Aktuelt er den mere en status og evalueringsværktøj end en fremadrettet forretningsplan, men den kommer omkring vigtige emmer for virksomheden som nye markeder, risikoprofil, infrastruktur, netværk, økonomi og så videre. Meningen med cirklen er at illustrere balancen for at kunne vurdere, hvor fremtidige prioriteringer bør ligge.
Gründl Haahr Arkitekter
Det kunne ved første indtryk ligne en krusedulle, men der er en mening med den spiralerende bevægelse, Gründl Haahr Arkitekter præsenterer. Arkitekturen er den faglige kerne og fortællingen, værdiskabelse, virksomhedskultur og helhedstænkning er fremhævede fokuspunkter. Den dynamiske model illustrerer hvor komplekst og foranderligt det er, at drive arkitektvirksomhed.
Rural agentur
Fra en gård omgivet af marker arbejder Rural Agency målrettet for at udvikle landskaber. Derfor giver en forretningsplan bestående af marker under opdyrkning mening på flere planer. Den ene symboliserer den skole, der ligger på gården og bidrager med workshops, gårdvandringer, foredrag og vidensdeling ud over uddannelse og praktisk hjælp. Den anden er netværket i form af blandt andet fonde, universiteter, NGO’er, kommuner og investorer, mens den tredje mark er sået med drømmeprojekter om fremtidens landbrug og landskabsplaner. Fokus er klart, og forretningsplanen skaber overblik.
MiMa studio og Katja Meyer Arkitektur
De to selvstændige virksomheder har søgt og fået forløbet sammen, og uden at have talt sammen er der også visse lighedspunkter i deres visuelle forretningsplaner på trods af vidt forskellige forretninger. MiMa Studio har tre døre som symbol på de tre fokusområder: Undersøge, formidle og bygge. Katja Meyer Arkitektur præsenterer en kasse med flytbare vægge, mellem rum der repræsenterer samarbejdspartnere og netværk, mens erfaring ligger i kælderen og udgør fundamentet. Der er også et rum med undervisning, og et hvor der er plads til at være undersøgende på områder som keramik og film. Mens de indvendige rum kan skaleres i størrelse alt efter væggenes placering, står ydervæggene fast og sætter sine begrænsninger.
OS Arkitekter
Begreberne fra en klassisk forretningsplan er samlet i en illustration. Dette stemningsatlas kondenser de tematikker, OS Arkitekter arbejder med. Feltet er bredt og derfor svært at formidle enkelt, men bæredygtighed præger alle forretningsområder, og den meget personlige og grundige plan giver lyst til udforskning.
Mentze Ottenstein
Der er fart på hos Mentze Ottenstein, der som de eneste tegner, mens de fortæller. Frygt for pseudoarbejde og stor selvbevidsthed præger de to stiftere, og den magi, de kan skabe, står i centrum for en alsidig og skalerbar forretning. De ser arkitektur som et bredt felt, der både rummer klassisk rådgivning og tiltagende også design; og heraf passiv indkomst. Forskning, undervisning og formidling er også en del af forretningsplanen, eller måske snarere øjebliksbilledet, der gør tilhørende lidt forpustede men er imponerende i sin mangfoldighed.
Udvikling på flere planer
Fælles for de meget forskellige arkitektvirksomheder og forretningsplaner er en særegen evne til at visualisere det komplekse. Det ligger indbygget i faget men bliver her anvendt i en hel anden disciplin, der viser den forretningsmæssige dimension, enten som et statusbillede eller som en mere målrettet plan for fremtiden. Ud over de forretningsmæssige værktøjer, arkitekterne tager med sig fra forløbet, fremhæver flere deltagere det nye netværk, de har fået. Hold 2021 mødes igen foråret 2022, så fortsættelse følger.
Mentorer og deltagere i 2021
Deltagere: Stefan Jesper Gründl og Magnus Haahr Nielsen fra Gründl Haahr Arkitekter. Simon Hald og Peter Ravnborg fra Hald & Ravnborg. Katja Nicoline Meyer fra Katja Meyer Arkitektur og Hedvig Skjerdingstad fra MiMa Studio. Mathias Lorentz Mentze og Alexander V. Ottensten fra Mentze Ottenstein. Stine Christiansen og Olmo Ahlmann fra Os Arkitekter. Anna Sofie Hvid og Ina Hjorth Jacobsen fra Rural Agency. Emil Alexander Juel Jespersen og Marte Nødtvedt Skjæggestad fra Studio Eika. Mentorerne: Flemming Frost fra Juul&Frost. Bo Jeppesen fra tegnestuen ERIK. Rasmus Jessing fra Cobe A/S. Mette Prip Bonné fra Rønnow Arkitekter A/S. Signe Cold fra Entasis. Malene Krüger fra TREDJE NATUR. Søren Leth fra Sleth A/S.