Støbt træ kan antage helt nye former, både bløde, smidige, kurvede og glatte. Dreyers Fond og Arkitektforeningen har i det fælles projekt #MATERIALER sat arkitekter, kunstnere og producenter sammen for at udvikle nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Ét af de 10 teams eksperimenterer med savsmuld og træflis bundet sammen med træbaserede bindemidler for at skabe helt nye, biobaserede materialer og samtidig udfordre vores relation til træ. Deres resultater er vist på udstillingen Reset Materials og her forklaret i en kort film.
Den danske trægulvsproducent Dinesen har i mange år haft en ambition om at bruge hele stammen fra træet. Men i processen med at save brædder og planker op, går der meget af træet til spilde i savsmuld og træspåner, som er meget svært at finde anvendelse for. Typisk bliver det brændt eller bundet i cement eller syntetiske, sundhedsskadelige bindere. I projekt #MATERIALER af Dreyers Fonds og Arkitektforeningen eksperimenterer et af de 10 teams med denne del af træet, så finkornede fibre, savsmuld og træstøv i stedet bliver kombineret med træbaserede bindemidler. Resultatet er et rent biobaseret kompositmateriale, hvor alt stammer fra træet. Denne upcycling af materialet giver samtidig mulighed for at gentænke træets form og overflade.
Kim Lenschow (TV) og Bonnie Hvillum (TH). Foto: Claus Lillevang
Et nyt narrativ
Træ er et kendt materiale i byggeriet, men de fleste forbinder træ med lange, solide, firkantede planker. Projektet handler derfor i høj grad om at udfordre forståelsen af og relation til træ, forklarer kunstner Bonnie Hvillum. Hvad sker der, når vi begynder at støbe med træ?
”Træ bærer på rigtigt mange narrativer. Vi har en lang historik med det som mennesker; vi connecter med træ på et helt emotionelt niveau. Samtidig synes jeg, det har været udfordrende at arbejde med savsmuld, fordi det er noget, vi er vant til at overse på en eller anden måde. Det har en meget neutral palet også. Men i kraft af de processer og de polymerer, som vi har arbejdet med, har det fået karakter,” siger kunstner Bonnie Hvillum bliver suppleret af arkitekt Kim Lenschow fra Office Kim Lenschow:
”I det her projekt har vi haft mulighed for at destillere nogle særlige egenskaber i træet. For eksempel får nogle af de her stoffer en meget mat overflade og bliver næsten et papirtyndt og delikat produkt. Andre er mere grove. Og vi har nogle ting, hvor træet næsten optræder som et tekstil.”
Fotos: Emilie Kofoed
Træ + træ
Teamet har udført flere eksperimenter for at afsøge forskellige muligheder. Nogle gange har de bare blandet to komponenter med for eksempel vand og ladet dem udtørre. På Teknologisk Institut har de arbejdet med en binder, der kræver, at det bliver presset og varmet i en ovn samtidig. Det særlige ved deres nye kompositmaterialer er, at de kun består af komponenter, der stammer fra træet. Eksperimenterne har resulteret i en masse ny teknisk viden samt en hel palet af materialemuligheder med restmaterialer fra træet, forklarer de. Projektet er dermed en udvikling af materialer, men det er også en udvikling af metoder og processer for, hvordan det er muligt at arbejde med træ på helt nye måder.
Projektet er en del af initiativet #MATERIALER, et samarbejde mellem Dreyers Fond og Arkitektforeningen for at udvikle radikalt nye bud på fremtidens bæredygtige byggematerialer. Gennem et år har 10 udvalgte, tværfaglige teams, bestående af arkitekter, kunstnere og producenter, genbesøgt nogle af planetens ældste ressourcer samt affaldsprodukter fra moderne industrielle processer for at udvikle nye, bæredygtige materialer med særlige rumlige og sanselige kvaliteter. Træ teamet består af arkitekterne Kim Lenschow og Anders Wilhelmsen fra Office Kim Lenschow samt kunstner Bonnie Hvillum fra Natural Material Studio og Hans Peter Dinesen fra træproducenten Dinesen.
Foto: Emilie Kofoed
FAKTA om #MATERIALER
10 deltagende teams er udvalgt gennem et Open Call iværksat af Dreyers Fond i maj 2022 og siden projektstyret af Arkitektforeningen. De udvalgte teams fik adgang til udviklingsprojektet #MATERIALER og et étårigt legat til undersøgelse og udvikling af deres respektive materialer.
Udstillingen Reset Materials – Towards Sustainable Architecture på Copenhagen Contemporary er kurateret i samarbejde med ekstern kurator og arkitekt Chrissie Muhr og skabt i et samarbejde mellem CC og Arkitektforeningen. I forbindelse med projektet vil der blive udgivet en publikation af Arkitektens Forlag i slutningen af udstillingsperioden. Alt er støttet af Dreyers Fond og udspringer af fondens projekt #MATERIALER.
Film er skabt af Emilie Koefoed, Martin Gravgaard, Sebastian Kerdil og Claus Lillevang.
Topbillede: Claus Lillevang
Alle 10 teams
Lasse Lind, Aleksander Kongshaug (GXN / 3XN Architects)
Silas lnoue (kunstner)
Esben Mølgaard (IBF, producent)
Jan Vandesande, Troy Hottle (BioMason, producent)
Søren Thirup Pihlmann og Jakob Rabe Petersen (Pihlmann Architects)
Rhoda Ting og Mikkel Dahlin Bojesen (Studio ThinkingHand, kunstner)
Christian Vædele-Larson (HempCrete.dk ApS, producent)
Simeon Østerlund Bamford og Mathias Ørum Nørgård (ReVærk, arkitekter)
Kasper Kjeldgaard (kunstner)
Caroline Nørgård (arkitekt)
Desislava Lynge og Michael Lynge (Lynge Lynge Arkitekter)
Jakob Steen (kunstner)
Mikael Martlev (Master Mason, murermester)
Xella (producent)
lsak Worre Foged (Det Kongelige Akademi, arkitekt)
Jon Strunge og Jørgen Strunge (Naturpladen ApS, producent)
Jonas Aarsø (nikolova/aarsø, arkitekter)
Magnus Reffs Kramhøft (Henning Larsen Architects)
Frans Drewniak (arkitekt)
Sara Martinsen (Kunstner)
Vicki Thake (arkitekt)
Grethe Wittrock (tekstilkunstner)
Torben Eskerod (fotograf)
Anders Lendager, Nikolaj Callisen Friis, Daga Karlsson, Andreas Berg Bonnén (Lendager, Arkitektur og rådgivning)
Honey Biba Beckerlee (kunstner)
En Jord (producent)
Eco Silicate (Producent)
Anne Beim, Line Kjær Frederiksen and Lykke Arnfred (CINARK – Center for Industriel Arkitektur, Det Kongelige Akademi)
Tove Storch (kunstner)
Laura Feline Ebbesen (tækkere)
Thomas Gerner (Straatagets Kontor, tækkere)
Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut
Kim Lenschow og Anders Wilhelmsen (Office Kim Lenschow, arkitekt)
Bonnie Hvillum (Natural Material Studio, kunstner)
Hans Peter Dinesen (Dinesen, producent)